Danskere – og andre danskere

Gretelise Holm: Jesus, pengene og livet

Gretelise Holm: Jesus, pengene og livet

Ove Korsgaard: Solskin for det sorte muld -om slægt og folk

Ove Korsgaard: Solskin for det sorte muld -om slægt og folk

Har lige været igennem et par erindringsbøger af jævnaldrende – Gretelise Holm og Ove Korsgaard – fremragende begge to, ja Jylland, men samfundsmæssigt sandelig fra hver sit hjørne, men så dansk. Interessant hvilken vægt, det, der ligger før vort eget liv, trods alt har. Jeg kan jo meget vel som jævnaldrende identificere mig med begges liv i voksen alder – men min bagage har været en hel anden, ikke-Danmark. Glad for at jeg fik skrevet den bog [hm.. ’En tid med spånkurve’!], de to nævnte bøger får det til at stå endnu skarpere, hvad den gik ud på. Jeg er ikke mindre dansk af den grund – men! Korsgaard har fået utrolig respons på sin bog, det forstår jeg godt, for den dækker mange danskeres bagage. For mig har den så den betydning at vise, hvilken bagage jeg ikke har med, men som det er vigtigt for mig at sætte mig ind i. Har ikke den samme oplevelse af, at rødderne er skåret over, for ’vores’ projekt har jo været at ’slå rødder’. Interessen for ’En tid med spånkurve’ har været stor hos mange flettere omkring Pileforeningen, så vægten i samtalen har derfor især gået på ’hvordan’ – skønt den side af sagen for mig selv var et biprodukt – så at sige vejen til at fortælle menneskehistorierne. Det kunne jeg så genopdage takket være Gretelise og Ove, ja det var jo det jeg ville have frem – denne ’anden bagage’ som indvandrede svenskere og derfor Danmark skjuler som noget privat – fordi religionen og hudfarven er fælles.

Gretelise Holm: ‘Jesus, pengene og livet’

Ove Korsgaard: Solskin for det sorte muld – om slægt og folk

 

Tags: ,

Skriv et svar

