Brun mands byrde

To forsider

Lille Sorte Sambo har inspireret til forsiden på Brun Mands Byrde…

Man er ret forblæst, når man får læst sig gennem Hassan Preisler: Brun mands byrde. Men man bør ikke have læst Yahya Hassan uden også at burde læse Hassan Preisler. De er godt nok fra hver sin ende at samfundsstigen – men der er også meget der matcher – jeg synes, jeg kan genkende danskerne fra begge! Desuden er begge bøger karakteristiske for mere end indholdet – nemlig ved at vælge en markant stil – Yahya Hassan med versalerne, som smitter af på læsningen, så vi kommer tæt på hans mundtlige fremførelse af teksten – og hos Hassan Preisler føres man også ind i det hørte – læser, husk at trække vejret. Jeg kan jo ikke lade være med at relatere ’Brun mands byrde’ til den debat, Lars Bukdahl er blevet viklet ind i om den betydning, det har om anmelderen kender en bogs forudsætninger fra egen krop eller ej. Hassan har det godt nok svært med de helhvide danskere, som siger ”at det ikke har nogen betydning anden end den, jeg tillægger det, at jeg er farvet.” På naturhistorisk museum i New York er der plads til undren over, at der er ’Afrikanske Folk’ og ’Asiatiske Folk’ – men aldrig en afdeling med ’Europæiske Folk’. Det er ikke en debatbog – men mange eksempler af lignende art kunne nok af debattørerne hentes ind fra den bog!
Måske ruller filmen så hurtigt, at jeg ikke hver gang får noteret, at hov her er H. Preisler skrappere end Y. Hassan – nogen dans på roser får vi ikke, men der er blødt op med mere humor måske. Han refererer til ’Lille sorte Sambo’ og det giver Per Morten Abrahamsen ideen til forsiden. Hvor gammel skal man mon være, før den association virkelig siger en noget? Her har jeg sat dem sammen, for at ingen skal gå glip af den pointe. Den mere politisk korrekte ’Historien om Lille Babaji’ må så også bringes i erindring. Babaji er fra Indien – det er jo ikke fjernt fra Pakistan. Den er godt lavet – men så populær som Sambo bliver den ikke. Nej, jeg husker overhovedet ikke negative tanker om ’sorte’ fra læsningen af ’Lille Sorte Sambo’ – bogens vigtigste budskab var, at historien sluttede godt med mange pandekager – og det håber vi så, den bliver ved med!

Her links til Lars Bukdahls blog – der kan lede dig videre i debatten:

http://bukdahl.blogspot.dk/2014/03/den-hemmelige-definition.html

http://bukdahl.blogspot.dk/2014/03/hvad-fejllser-jeg-hvidt-nar-jeg-lser.html

Forside til 'Historien om Lille Babaji' 1998

Forside til ‘Historien om Lille Babaji’ 1998

Tags: , , , ,

Skriv et svar

