Kender du en spånkurv

En kurvesamler i ASK 1 i 1984

En kurvesamler i ASK 1 i 1984

Med ASK 1 fik jeg i 1984 første gang offentliggjort noget om spånkurvens historie. Da jeg i 1964 var flyttet til Jylland, gav jeg mig til at nedskrive en huskeseddel om min barndom – men den handlede mest om livet med spånkurvene og menneskene i den forbindelse. I begyndelsen af 70’erne, da min far ophørte med sin virksomhed begyndt jeg at samle spånkurve, og i 1978 holdt jeg det første foredrag om emnet -det første foredrag i den nydannede lokalhistoriske forening i Allerød.
I 1995 satte jeg en artikel på engelsk om emnet på nettet, og den fik jeg kort tid efter trykt i et engelsk tidsskrift for kurvemagere. I 2009 fik jeg udsendt bogen ‘En tid med spånkurve’ og dermed begyndte et nyt kapitel. Jeg havde i 2002 bidraget med kurve til en udstilling i Pileforeningens regi på Moesgård, og denne kontakt intensiveredes efter bogens udgivelse. Denne artikel havde jeg holdt igen med ikke at sætte på nettet til efter bogens fremkomst. Dens karenstid må nu være ovre!

Kender du en spånkurv? PDF

 

Tags: , , ,

En kommentar to “Kender du en spånkurv”

  1. Henrik Nordbrandt med 100 digte | per-olof.dk skriver...2 Says:

    […] …om politik, kultur, digte, Allerød, nye aktiviteter på http://www.per-olof.dk « Kender du en spånkurv […]

Skriv et svar

