Henrik Nordbrandt med 100 digte

..udtjent spånkurv på Sct.Hans-bålet..

..udtjent spånkurv på Sct.Hans-bålet..

Jeg er kommet til side 93 i Henrik Nordbrandts ‘100 digte’. Hvor herligt ikke at være anmelder – så ville man ikke kunne pause ved side 93 og begynde at skrive. Nordbrandt har valgt 100 digte af grunde, kun han kender. Med kontakt med bogtilrettelæggeren ville han, måske, have valgt 107 – for der er efterladt ni hvide sider, hvoraf de to godt kunne være hvide – men det er jo ret lige meget. Han er ikke overbevist om, at det er 100 gode digte, men håber at der dog er nogle -. Sådan læser jeg dem slet ikke, som om jeg var på jagt efter de få gode.. Jeg læser dem som en aktuel strøm af tekster med bogens ‘jeg’ som fællesnævner. Der slås nu og da hul på det aktuelle med antagonismer som ‘spånkurvene’,’posthuset’ og ‘socialindkomst’ – måske der kommer flere. Ungdommen vil knapt nok vide, hvad posthus er, og hvilken vægt det havde – socialindkomst har selv jeg allerede glemt. Men spånkurvene – ha – dem kender jeg noget til. I 1969 ville ingen tænke noget underligt eller stille sig spørgende an ved linjerne : “uden samtidig at få øje på spånkurvene / som rådne og halvt sammenfaldne” – nu skal der nærmest en fodnote til. Vist kan man hurtigt forstå, hvad en spånkurv er – det vanskelige er at forstå dens almindelighed dengang – og her i digtet ‘Det er ikke frugttræerne’ er der endda flere. Hvorfor er de der – jo for egentlig skulle de bruges til rumme frugterne, når de skal plukkes. Så der er slet ikke noget mærkeligt ved at de forekommer. Nok passede man på en spånkurv, selvom den var billig – men pludselig gik den jo til, og man købte en ny…

(fra min facebook)

En tid med spånkurve

Kender du en spånkurv?

Tags: , ,

Skriv et svar

