At fange opmærksomheden

Forside af 'Tykke Niels som Lærer' 1939

Undervisning i gamle dage, afspejlet på en forside af Tykke-Niels serien

Igen og igen læser vi om vanskeligheden ved at fange opmærksomheden fra den samlede mængde af elever og studerende. Enten er det en lærer, en forelæser eller også en irriteret elev, der klager sig. Der sidder de andre, der skulle lytte, med deres i-phones og andet elektronisk grej og er langt væk fra stedet – måske på date eller på facebook eller twitter eller eller – og forelæseren taler for døve ører – fra 1. klasse og opefter, universitetet ingen undtagelse. Et sted i Frankrig konfiskeres mobiltelefoner, når de bruges i timerne – og sådan er der gjort forsøg på løsning, men hvem kan egentlig i længden hamle op med tidsånden og maskinerne?

Det faldt mig ind, at løsningen ligger så snublende nær. Det må være en simpel opgave for en programør. Det må da allerede være lavet og brugt et eller andet sted i verden. Brug maskinerne i stedet for at afvise dem. Det er da vist for længst devisen i sprogundervisning, men må kunne bruges overalt sådan her:

Selvfølgelig har alle eleverne deres bærbare pc eller tablet med til undervisningen, det er ikke en eventualitet, det er et must. Hver elev logger sig ind med sin kode på undervisers side, hvor hovedpunkterne i dagens/timens program allerede er parat. Elevens fysiske tilstedeværelse er dermed registreret. Underviser taler, og efter hvert afsnit er der opgaver at løse, som ikke kan besvares med ja/nej/ved ikke, men som kræver et antal ord, elevens egen formulering, som måske ikke løser anden opgave end at afspejle, at der er hørt efter. Når timen er ovre, hedder det ‘gem’, og opgaverne er dermed afleveret og vil blive gennemset af underviser i de kommende dage. Manglende besvarelse er identisk med udeblivelse fra undervisningen.

Hvis programmet allerede foreligger, så gider jeg ikke mere høre på den jammer om uopmærksomme elever. Så er det jo underviseren, som ikke har hørt efter!

 

Tags: ,

2 kommentarer to “At fange opmærksomheden”

  1. harning Says:

    Jeg er helt enig i at det ville være en god ide at bringe teknikken ind i undervisningen – der foreligger endda masser af gode programmer til den slags. Problemet er bare at lærerne ikke er inde i teknikken, at de ikke forstår at bruge telefoner eller computere eller I-pads hverken på et personligt plan og end mindre i pedagogisk øjemed – et problem som måske delvis vil løses henad vejen alt eftersom lærerstanden udskiftes og som dertil ville kunne løses ved at man opprioriterede efter og videreuddannelse af lærerne – det sker bare ikke.😦 Derudover skal indstillingen og mentaliteten til det at undervise ændres, jeg kan sagtens forestille mig at de lærere som idag mener at de ikke kan undervise elever med slør eller kasket på eller de elever som tegner mens de lytter – fordi de så ikke kan se eleverne i øjnene mens de underviser vil have tilsvarende problemer med at undervise elever som kigger på en computerskærm..

  2. perolofdk Says:

    – ja efter mit forslag betyder hverken kasket, slør eller uvedkommende aktivitet, der ikke larmer🙂 såsom tegning noget – det er besvarelsen som tæller. Det med at tegne: jeg hører bedst hvis jeg tegner samtidig. ærgrede mig over, at margin-tegningerne forsvandt bagud – tegnede dem derfor ofte op i større format hjemme!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: