En udklipsbogs historie

 

forside

Den primitive forside

Jeg har klippet meget i aviser, og efter nogen tid har der måske samlet sig så meget inden for et emne, at det kunne bruges til noget. I 1981 samlede jeg en del udklip sammen, som jeg forestillede mig kunne have lokalhistorisk interesse i lidt længere tid. De stammede fra den lokale annonceavis Allerød Posten, fra Frederiksborg Amts Avis, Folkebladet og diverse andet, både Politiken og Land og Folk! Desuden fandt jeg nogle ting med lokal tilknytning i Dansk Folkeminde-samling. En litteraturliste kom også med, hvis man ville gå videre i emnet ’Allerød’. Det var jo ti år før vi begyndte med hjemmesider! Jeg var vikar på en af kommunens skoler, og jeg fik en medvikar Geert Egger, som var studerende og som havde været med til at starte vores lokalhistoriske arkiv og forening op nogle år før, og som jeg derfor nok har regnet for lidt mere velanskreven end mig selv, til at skrive forordet. Hvordan der kom en aftale i stand med kommunen om at trykke eller rettere kopiere heftet, som blev på 70 sider, det husker jeg ikke. Men sagen var, at kommunen på det tidspunkt havde en trykker ansat, der stod for kommunens mangfoldiggørelse af rapporter, dagsordener osv. Det var med kopi-maskiner i større format, vil jeg tro. Heftet blev trykt i et antal til skolerne og bibliotekerne, så det har nok været et sted mellem 30 og 50 eksemplarer.
For et par år siden, altså mange år senere, blev jeg spurgt af en bibliotekar på kommunens hovedbibliotek, om jeg selv havde et eksemplar af heftet, som hun kun havde hørt om. Hver af bibliotekets afdelinger i kommunen havde den gang vist fået tildelt 5 eksemplarer, men de var alle borte. På min egen skole havde jeg også oplevet konsekvenserne af ’oprydningen’ efter ansættelsen af en ny skolebibliotekar. De kasserede bøger blev sat til salg for en slik og der i mellem også mine hefter, og det samme var nok sket på hovedbiblioteket og dets afdelinger. Det kan godt være de efter flittig brug ikke så aldeles friske ud, men indholdet modsvares jo ikke af andet lokalhistorisk materiale, så at smide dem ud forekom mig både uforståeligt og tåbeligt. Forklaringen skal nok søges i, at det er de færreste ansatte som har en lokal forankring.
Nå men selvfølgelig købte jeg selv de eksemplarer, der lå til salg, og har gavmildt delt ud af dem. Selvfølgelig havde jeg et eksemplar selv, og det lånte jeg så hovedbiblioteket, som fik kopieret et antal eksemplarer til, hvad de kaldte ’lokalsam-lingen’. Det viste sig, at biblioteket selv havde en ældre udklipssamling til rådig-hed, med hver artikel samlet i en kuvert. Lokalsamlingen er der vel endnu, jeg tør ikke være sikker, der sker meget på det område, og det kræver personaletimer at vedligeholde en sådan samling.
Jeg kaldte det ’Første hefte’ – andre kunne jo følge efter, men det er nu ikke sket. Vores lokalhistoriske arkiv og forening, LAFAK sørger for jævnligt at gå aviserne igennem og har en fornem organisering af materialet, så enhver har mulighed for at finde frem til oplysninger om ’steder, begivenheder, folk’ som var heftets undertitel. Ved at gå på biblioteket kan man desuden gå på nettet og finde alt i dan-ske aviser, så nu er det meget begrænset, hvad jeg klipper ud af den slags, det er mere til at støtte hukommelsen med.
Det gamle hefte er nu altså selv i sig selv en slags historie.

Per-Olof Johansson 24-08-2014

Tags: , ,

Skriv et svar

