Tre Kronikker 1982, 1990, 1992

udklip

Et udklip med en historie

Tre kronikker som PDF

Her har jeg trukket tre kronikker frem fra arkivet, som jeg gerne havde skrevet
den dag i dag. Flere af de kronikker, jeg i tidens løb har skrevet, er allerede
anbragt på Internet, men disse har der ikke været en åbenbar anledning
til at få med. En version uden illustrationerne er på nettet anbragt på adressen
http://per-olof.dk/tre_kronikker_nonill.pdf


Irrelevant nyhedsjagt på kulturfænomener.
Omtale af Esther Noach: En aften i Faldon. 1935
Frederiksborg Amts Avis 25.9.1982

Den store demokratiske maskine står parat -velpudset, men der mangler brugere.
Anmeldelse af Henning Fonsmarks bog: Historien om den den danske utopi.
Frederiksborg Amts Avis 27.8.1990

De gemmer sig bag maden
Konkurrencebidrag til konkurrence med overtitlen 'Danskerne og maden'.
For ikke at blive misforstået som svensker, kaldte jeg mig til lejligheden 
'Per Johansen'.
Information 6.6.1992.

Der knytter sig en sjovt intermezzo til denne forside af 
Frederiksborg Amts Avis fra 1982. En læser som vidste Broby Johansen
til sin kunstvejviser for Danmark var i gang med bindet om Nordsjælland, 
havde sendt ham dette udklip fra forsiden af Frederiksborg
Amts Avis.. Da han følte overskriften til min artikel helt i pagt med det, 
han ville skrive om Louisiana, bad han migsende en kopi, 
hvad jeg naturligvis gjorde. Han skrev derefter i teksten 
om Louisiana bl.a.: "Det meste af Louisianas moderne
udstillingsmateriale er for mig at se oppustede kunsthandlerfiduser, 
overdimensioneret konditorkunst, uspiseigt flødeskum"!.
Han sendte derefter kronikken til sin gamle veninde – Esther Noach, 
som var forfatteren til den bog, jeg omtaler. Hun sendte
mig et rørende men nøgtern takkebrev for kronikken – 
”Dens indhold har naturligvis glædet mig meget i mit 87ende år!” og
forklarede baggrunden for bogen: ”Jeg boede de to første år af 
1. verdenskrigen i London og Edinburgh, og det var det første
bombardement af en zeppeliner nord for London, som bed sig fast 
i min erindring.” I Edinburgh kommer hun under stærk påvirkning
af en Frelsens Hær-lignende organisation, i hvis stifters hjem 
hun passede en to-års pige. Ud af det miljø udspringer
derefter ideen til bogen ’En aften i Faldon’.

Tags: , , , , ,

Skriv et svar

