Kurvehanksbue

Kurvehanksbue på en spånkurv

Kurvehanksbue på en spånkurv

Kurvehanksbue er et begreb som i arkitekturen betyder en murbue, der er affladet på midten. Du kan hos Google billeder finde mange eksempler – på murbuen. Men såvidt jeg kan se, er der ikke et eneste eksempel på kurvehanksbuen set på en kurv. Oprindelsen til ordet er nok gået fløjten. Men da jeg går op i emnet kurve, blev jeg naturligvis optaget af begrebet, da jeg ved en fødselsdag for mange år siden blev præsenteret for det af Lennart, min ældre bror. Oven i købet kunne han divertere med adresser i København, hvor man kunne iagttage kurvehanksbuer:

Magstræde nr. 17 og 19, St. Annaegade 18, Odd Fellowpalæet i Bredgade, Wildersgade 22, Stanleys Gård, Ovengaden Nedenvandet 69.

Igår var vi på rundvisning på Holmen, og så peger han bagud -‘der var en kurvehanksbue’ – og ganske rigtigt – og det måtte jo så på Internet, jeg startede på facebook, men så nu i bloggen. Jeg troede begrebet med relation en kurv var en dansk opfindelse, men i hvert fald afslørede Internet, at det også er det gængse begreb for buen på engelsk: ‘basket-handle arch’. Da selve formen skriver sig tilbage til Rom, kunne det være interessant at vide, om der findes en betegnelse på latin, som måske også associerer til kurve? Begrebet kan jo relatere til mange slags kurve, men jeg synes det i særlig grad giver mindelser om en hank på en spånkurv. Så hvis det som begreb ikke er ældre end  plus minus 1890 – så har vedkommende opfinder af udtrykket nok haft en spånkurv for øje….🙂

Kurvehanksbue på Holmen, København.

Kurvehanksbue i midten – på Holmen, København.

Tags: , , , ,

Skriv et svar

