I skyggen af en helt

Diverse med Gustaf Munch-Petersen

Diverse med Gustaf Munch-Petersen

Skyggen af en helt – en film af Laurits Munch-Petersen

Jeg fik som 15-16 årig, måske endda ved 14 år (1956) – det udvalg af Gustaf Munch-Petersens digte som var tilgængeligt, på det tidspunkt, før Torben Brostrøm fik udgivet det lille men samlede værk – og har været fascineret af digtene og manden lige siden. Så det var med en vis selvfølgelighed, at jeg ville se Laurits Munch-Petersens film – tænk hvor mange andre mennesker end instruktøren, der er med om et sådant projekt. Vi blev siddende ved rulleteksterne for at se det efterfølgende interview med instruktør og hans mor Ursula Munch-Petersen, Gustaf’s datter. Her var det godt at høre Ursulas egne ord på forløbet, som forekom som et direkte svar på et kritisk læserbrev i Politiken samme dag. Nå men

                                anmeldelsen i Information http://www.information.dk/535245  –

den er jeg enig med et langt stykke hen ad vejen. Dog ikke når vi når til indslaget med instruktørens deltagelse i en slags genopførsel af et afsnit af Den Spanske Borgerkrig. Det er jo ikke en genopførsel, han har fået arrangeret – den afspejler, at der er mange med samme eller lignende problemer med fortiden, som som han selv har. Og nogen helhjertet deltagelse i løjerne fornemmer jeg ikke – mere sådan ‘okay så tager vi det med’ – og for mig som tilskuer virker det, det er jo, hvad jeg må forestille mig er sket. Og så synes jeg udtrykket ‘en sagesløs turistguide’ om ham, der har påtaget sig at vise Laurits hen til det område, hvor Gustaf Munch-Petersen formodes at være blevet dræbt, er helt forkert. Det er netop sådanne opgaver,han som guide har påtaget sig, og han hører med interesse og gode, selvstændige kommentarer på historien. Ikke et forløb hvor han taler efter manuskript, det lyder i hvert fald ikke sådan.Hvad Knausgaard skal i anmeldelsens slutning forstår jeg ikke. Tvært i mod at hænge mormoren ud, som man kunne forvente, får vi en forståelse for hende og hendes situation, som vi før var foruden.

Samtale med instruktøren i P1 Skønlitteratur på P1

Fra hundredårsdagen: Dansk-Svensk Forfatterselskab fejrede dagen i Malmö.

Tags: ,

Skriv et svar

