Litteraturtillæg uden Internet

Ib Spang Olsens forside til Arne Herløv Petersen: Himlen under jorden. 1994

En typisk Ib Spang Olsens forside, her til Arne Herløv Petersen: Himlen under jorden. 1994

I dag er et literaturtillæg uden omtale af tekster publiceret på Internet simpelthen komisk. Litteraturen fandt man før 1990 i trykte bøger. Siden er omfanget af ikke-trykte bøger bare steget til helt ufattelige højder. Også før Internet kunne det være vanskeligt at få overblik over litteraturen, ny eller gammel. Jovist,litteraturen består også i dag af trykte bøger. men for de tre aviser, hvis litteraturtillæg jeg læser, eksisterer litteratur som udelukkende publiceres på nettet slet ikke. Så hvordan skal jeg få noget at vide om den?

I dag læser jeg Dagbladet Informations tillæg Litteratur. Det indeholder meget interessant stof, og jeg skal nok få læst noget af det. Men at der er litteratur at finde på Internet, kan jeg ikke få noget at vide om. Før jeg rigtig går i gang med at læse, bladrer jeg tillægget igennem. Jeg kan finde Internet nævnt – ikke bøger eller anden litteratur fra nettet. Mange af de trykte bøger læses jo også på skærmen, men at der ikke skulle være fremkommet noget læseværdigt uden om det trykte ord, tror jeg simpelthen ikke på. Nu ved jeg jo ikke, hvordan bøger til omtale udvælges, så jeg kan ikke vide, om det er anmeldere eller en redaktør, der skal skoses. Men en ting er sikker: De har valgt at vende ryggen til den litteratur, som findes på nettet. Den kan ikke altid karakteriseres som bøger, fordi den dialog der finder sted ofte må kaldes litteratur. Jeg tror, jeg har set anmeldelse af en og anden e-bog, som en slags prøveballon, men for pokker det skal da ikke komme an på publiceringsteknikken om noget skal kaldes ‘litteratur’. Hvis teknikken overlever, vil eftertiden karakterisere megen den udveksling som foregår på facebook for litteratur, og undre sig over vor samtids blinde pletter i så henseende. Mange tekster fra bloggere vil også høre med.

Link til: Mit samliv med facebook

Tags: , , ,

2 kommentarer to “Litteraturtillæg uden Internet”

  1. perolofdk Says:

    14.06.2015: Det kunne være et læserbrev i Politiken, men så vil de ikke have, at jeg også har skrevet det her: To verdener støder sammen i dagens avis: I bogtillægget kan man ane, at der er noget, som hedder internet – der er nogle webadresser, hvor bøger kan købes, der er nogle mailadresser – men at litteratur kan læses på Internet, det får man ikke at vide, endsige bedømt. Men andetsteds i avisen er der den alarmerende nyhed, at et skolebibliotek bliver nedlagt til fordel for digitale apparater såsom computere, bærbare pc’er og mini-iPads, da man på skolen har forstået, at det er der læsningen finder sted. Måske skulle litteraturforskerne vågne op og komme på omgangshøjde med, hvad man allerede har indset i Græsted? Og så ville det måske også give en redaktør af bogtillæg – dette og andre – til at sætte dem på opgaven, at fortælle os andre, hvad der foregår?

  2. perolofdk Says:

    Lars Bukdahl fik til sin smalle bet-nominering en blog med som litteratur – ellers er det også i Weekendavisens bogtillæg svært at opdage, at der er en digital litteratur uden for de trykte bøger. I Politiken i dag 15.6.15 omtales det nye forslag til biblioteksafgift, som også omfatter e-bøger. Mon ikke Jes Stein Pedersen læser med og snart går så vidt at lade den digitale litteratur indgå i bogtillægget? http://denoffentlige.dk/nyt-forslag-om-biblioteksafgift-e-boeger-og-digitalt-udlaant-musik

Skriv et svar

