Skyld skal ikke heftes på folk uden skyld

racercykler i flok

Racercykler i flok: Når de ikke har respekt for færdselsloven, kalder jeg dem racerister. Jeg er endog blev udsat for direkte vold af en racerist.

Joachim Nielsen har til brug for sit indlæg i Politiken 23.8.2015

“Giv nydanskere højskolepligt i stedet for værnepligt”
samlet en serie voldoplevelser med ’nydanskere’. Jeg betvivler ikke oplevelserne, men jeg betvivler, at det er det eneste onde, han har oplevet gennem de pågældende år, og jeg betvivler også hans velmente forslag med højskolepligt. Det sidste først: Hvad har man fattet af dansk kultur og dansk dannelse, når man foreslå ’højskolepligt’? Højskole bygger på frivillighed. Basta.
Selvfølgelig kan man ønske et højskoleophold for de pågældende banditter, og for alle blegansigtbanditterne med. For har Joachim Nielsen kun oplevet banditter med anden hudfarve, end sin egen, har han været heldig.

Men jeg har altså denne oplevelse med en fuldblods blegansigt, hvilket jeg egentlig havde tænkt at holde for mig selv. Den indgår ikke i kriminalstatistikken, for jeg har ikke anmeldt den.

Roder jeg i kramkisten kan jeg finde flere eksempler på voldelige blegansigter. Det kan være svært at anmelde vold, hvis man ikke kan udpege de voldelige. Så er det behageligt, hvis man kan stuve dem hen i en gruppe. Den gruppe jeg har udset mig, er folk på racercykler, og der er ikke meget i det sprog, som når mig, som tyder på at de skulle være ’nydanskere’. Jeg har valgt at kalde gruppen ‘racerister’, for det er jo ikke cykelryttere en masse.

Vi kommer cyklende to ved siden af hinanden på cykelstien, jeg yderst mod vejbanen. Jeg hører et råb bag mig og forstår, at det nok er en racercyklist, som vil forbi, og jeg kører frem og ud til siden. Idet han passerer, siger jeg roligt, men umisforståeligt: Igen en uden ringklokke. Han stopper op (jeg troede han havde travlt?) og brøler, om jeg har et problem. Ja, siger jeg, jeg synes det er et problem, når cyklister ikke har en ringklokke. Jeg sagde jo stille og roligt at jeg kom, råber han. Jeg blev i hvert fald forskrækket, siger jeg så. Han hælder skældsord ud over mig: Gamle (det er jeg jo, 73) idiot (det er jeg jo også, både i den oprindelige betydning af ordet og den nudanske, viser det sig) og endnu mere og er på vej væk. Jeg ler, og han vender om og spørger igen – og jeg siger, at jeg ler, fordi han sagde noget morsomt med ord, jeg ikke kendte! Så er målet fuldt, han kommer med endnu flere skældsord og rykker tæt ind på mig – og så SPYTTER HAN PÅ MIG! – det blev kun tilfældigvis, men heldigvis da kun på øverste del af frakken, dog tæt på mit ansigt. Spytter du! udbryder jeg noget forbløffet. Har aldrig før set ind i et så hadefuldt ansigt. Endelig forlader han os under eder og forbandelser: Sådanne nogle gamle nokkefår og idioter skulle slet ikke have lov til at cykle på cykelstien!

Jeg ved ikke, hvad konklusionen skal blive andet end, at jeg ikke mere tør tale til en råbende racecykler. Han er næppe muslim, ellers kunne fru Støjberg og Joachim Nielsen have brugt historien.

Jeg cykler til Kvickly og vasker på toilettet hans spyt af frakken. DNA er bevismateriale på et voldeligt overfald, som nok ville give et antal dagbøder, men lad gå, han er jo bare en enkelt repræsentant for en hel religion, og de spytter jo ikke alle sammen.

Hjemme slår jeg op i ’Udstyrsbekendtgørelse for cykler’. Ganske rigtigt, loven forlanger, at enhver cykel er udstyret med ringklokke: § 8 : Enhver cykel skal være udstyret med en klart lydende klokke, som skal vær anbragt på styret. Der står ikke noget om, at der er givet dispensation for racercykler og frustrerede folk, på vej hjem fra arbejde eller jobcenter.

’Nutidens vrede nydanskere’ der begår vold skal meldes til politiet, selvfølgelig. Om der kan dannes et fælles navn for den gruppe kræver overvejelse. Men gruppens navn er i hvert fald ikke ‘nydanskere’, som tendensen er. Hvis de skal undgå at figurere som gruppe i debatindlæg, er det måske os debattører, som fortjener et højskoleophold, så vi lærer at undgå faren for generaliseringens misvisninger.

For resten, mon ikke Politikens mailboks kan fyldes med, hvad mangen en ’nydansker’ vil kunne fortælle af oplevelser på stribe med truende og voldelige ’gammeldanskere’, som dansk kultur og dannelse ikke har bidt på?

En kommentar to “Skyld skal ikke heftes på folk uden skyld”

  1. harning Says:

    Selv kan jeg fortælle en hel del om gruppen “medelålders svenkar i stillekupéen på øresundstoget” og deres fæller “svenska barnfamiljer i stillekupéen på øresundstoget” : To grupper som for mig udmærker sig ved deres manglende forståelse af togkultur, respekt for deres medmennesker samt truende og aggressiv adfærd mod deres medpassagerer. Og sådan er der jo så meget med de dersens grupperinger…🙂

Skriv et svar

