Frederik IX 15 øre lilla

Et frimærke som vækker en erindring..

Et frimærke som vækker en erindring..

At sende et postkort i dag koster vist 10,- kroner. Så det sender vi sjældent. Men da jeg var spejder i 50’erne havde jeg en patruljeassistent, som det var svært at få kontakt med via telefon. Hans mor fortalte, at han lå i bad. En time efter lå han stadig i bad. Så jeg gik over til at sende ham et postkort. Det kostede 15 øre, lilla og med Frederik IXs portræt, og mon ikke jeg tog frimærket i pappas lille frimærkekasse. Den har jeg stadig, men bruger den sjældent. Sendte jeg postkortet om morgenen inden jeg gik i skole, var det fremme med eftermiddagsombæringen. Der var to ombæringer om dagen, og satte man et kryds på brevet var det lidt dyrere og var et søndagsbrev og blev bragt ud.
Siden kom han til at bo i naboopgangen. Vi sagde hej til hinanden, men talte vist ikke ellers sammen. Nu er det flere år siden han døde. Når jeg ser dette frimærke: Frimærke Danmark Kong Frederik IX lilla 15 øre – løber synet sammen med denne historie.

Tags: , ,

Skriv et svar

