Så dansk, så dansk…

Billedhefte1943

Billedhefter 1943 fra Frederiksborg Slot

Så dansk, så dansk –

Når svenske gæster altid skulle trækkes med til Nordsjællands slotte, særlig Frederiksborg Slot, så var det vores slot, som skulle vises frem. Jeg kan ikke huske, om jeg plagede for at få noget med hjem, men det blev gerne til en af de små mapper med billeder, enten løse eller som hang i en lang bane til senere studium. Måske i Helligåndshuset til Hollandsk Auktion står jeg en dag med en kedelig brun sag i hånden fra Frederiksborg Slot. I dag har et katalog jo ingen vægt hvis der ikke er farver på hver eneste side. Sådan var det altså ikke for 50-60 år siden. Sådan et katalog havde jeg haft megen fornøjelse af. Men jeg havde rent glemt det, skønt det ville have været naturligt for mig at gemme det. Selve indholdet havde jeg da langtfra glemt, for det var åbenbart blevet tilladt at klippe i kataloget. Måske var det anset for forældet, da det faldt i mine hænder. I hvert fald, jeg klippede det sønder og sammen. Og mens man klipper, ser man.

Hvad der gjorde et særligt indtryk var helt klart tiden Frederik II til Frederik III med Christian firtal som absolut favorit. Det var ikke det krigeriske eller det fornemme udstyr, det var ansigterne. Faktisk var der jo ikke så stor forskel på de sort/hvide reproduktioner og fotografier, så det tror jeg ikke har tillagt betydning. Jeg fik øjnene op for disse mennesker. Opstillingerne er jo ret stereotype ved dagens gensyn, men ansigterne netop ikke. Det var et indtryk fra gamle Danmark.

Det som slår mig i dag er dog ikke det danske, men det udenlandske islæt. At jeg slet ikke ville have haft adgang til det Danmark, hvis det ikke var for et helt hold af udlændinge. Nogle måske kun på gennemtræk, andre som blev. Jeg nævner bare i flæng malerne Peter Isaacsz, Jacob van Doort, Abraham Wuchters, Gerrit van Honthorst og over dem alle i mængde Karel van Mander. Der er flere endnu. Alle disse fremmede øjne har skabt en billedverden, som vi regner for at være så dansk, så dansk. Sådan kan det gå.

per-olof.dk

Politiken Dag til Dag 22.10.2005

Røde Erik på langfart 2007

 

Tags: , , , , ,

Skriv et svar

