Dagens digt som digtsvigt

07:55 23-09-2006
Igen i går var der et “Dagens digt” i Politiken – i den satiriske spalte At tænke Sig – hvordan kan man satirisere over en rubrik, som ikke eksiterer. Der er en krabat, som har den på nettet – det hedder han : Krabat, – http://krabat.menneske.dk/_dagensdigt men den er han vist holdt op med at fornye – så hvad satiriserer de over? At der ikke er et Dagens digt – eller at den kommer?
Information har dagens digt – som er en haiku – men man skal jo have en lup, for at finde den. Man generer sig ikke for at blæse små billeder op. Haiku behøver jo ikke skrives i pkt. 10 – hvad med noget større? For det er jo få linjer med store tanker – bag -.

Her er en hejkurv, som jeg kalder det, for så er reglerne mine og ikke andres, titlen kunne være Pegasus:

Måger og heste
I solstribe på marken
Hestene letter

Her kommer et billede fra samlingen – udsigten er til Ven, et sted fra en vej i Skåne – Gumslövs Höga – eller noget i den retning – men det er jo ligemeget.

Har nogen maler malet sådan et billede – verden med vand på ruden? Nogle malere har jo elsket disse vanskelige tekniske opgaver, og som maleri ser det vanskeligt ud. Jeg skulle prøve afstandsmåler på et nyt kamera – hvordan det fokuserede langt ude og tæt på – selv. Jeg ser ud – men ser dog kun det nærmeste – jeg ser den, som ser – uden at se ham – men tænker på ham – sidder han virkelig der endnu?
Jeg har billedet på skærmen – hvorfor kalde det skrivebord – et sært levn for noget som netop ikke er et skrivebord – vindue er det jo heller ikke – men dether billede – ligner det, skønt oppe i hjørnet. Steffen Heiberg fortalte ved en rundvisning på renæssanceårets udstilling på Frederiksborg Slot om, at man dengang hængte malerierne op på gobelinerne – som jo også hedder tapeter – og sådan behandler vi jo også nutidens tapeter – men ikke gobeliner. Men mange gør sådan – på skærmen. Så hedder billederne ikoner – skønt det er ikke ikoner, som det var før, som var og er religiøse billeder fra den Russisk ortodokse kirke. Sproget er en fovandlingskugle. Lagene fosvinder dog ikke, som i bolschet – de bliver lagt til.
Jeg tænker på overskriften og vælger *Dagens digt som digtsvigt* – for jeg synes jo, at Politiken og alle andre aviser burde få et friere forhold til at bringe digte – et par stykker hver dag.

Forresten, læs om springvandsfigurerne på Frederiksborg Slot, du finder mine artikler herom via Springvandsfigurer hjem til Frederiksborg Slot.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.