‘Bog om julen’-hjælp

Illustreret Tidende  29.12.1867 - klik for stor gengivelse 

Hvis man ikke går op i kilder til billeder og kvaliteten af billeder – så spring bare over denne tekst.
Dog ikke hvis du har planer om at skrive en bog om julen!
Jeg har lige et par input til forfattere af bøger om julen. I forvejen foreligger der et bjerg af bøger om emnet, men hver eller hver anden jul kommer nye til. De gamle bliver ‘gamle’, og det varer adskillige år, før end de selv bliver en del af traditionen.
For at kunne skrive bogen om julen, er alle de gamle bøger om julen en nødvendighed. Og bjerget er så stort, at det er der ingen som helt kan overskue, når man også skal have overskud til at komme noget nyt på.
Jeg er ikke juleforsker, så min viden om emnet er særdeles begrænset. Alligevel må man nok sige, at min interesse i julebøgerne overstiger sikkert gennemsnittets, fordi jeg selv har udsendt en bog, der tager udgangspunkt i julen, nemlig en genudgivelse af den gamle bog “Bonde-Practica eller Veyr-Bog*. Derfor ser jeg altid efter – hvor forfatteren omtaler denne bog og hvordan. Sjældent anføres kilden til citater, som gerne er gengivelser af billeder, tit går referencen alene til den del af udgivelsen, som er facsimilen af den gamle udgave fra 1744, ja eller også som om det er direkte til den gamle udgave! Der er et hav af udgaver af Bonde-Practica, så er det jo morsomt at alle lige skulle vælge 1744. Men valget er i og for sig ok, for gengivelserne af billederne og bogens sider overhovedet er perfekte.
En dag slår jeg så hos boghandleren ned på en af de nye julebogsudgivelser: Benno Blæsild: Julens traditioner. Jeg har lige set forfatteren optræde i tv i udsendelsen “Hvad er det værd”. Han var sympatisk engageret i de ting, han blev præsenteret for og hvis historie og pris, han skulle vurdere. I forbigående fik han en ok relevant anledning til at præsentere sin bog. Bladringen fører mig til en side fra Bonde-Practica, netop den side som også findes i den julebog jeg netop har købt på nedsættelse i Kvickly, og det er da også den bog , der henvises til som kilden! Denne ‘kilde’ er for så vidt det stykke grundigere at henvise til ‘Bonde-Practica 1744’.
Formentlig er det min udgivelse, der er tale om – men ok, svært at bevise. Men det lille stykke kunne  Benno Blæsild godt være gået også i sin bog. Så det skal opfordringen lyde på: Kilden er det sted, hvor illustrationen forekommer, altså ‘Bonde-Practica 1774’ og ikke det sted, hvor illustrationen iøvrigt er blevet brugt! Som læser er jeg måske helt ligeglad – og kan gerne være kildehenvisning foruden. Kildehenvisninger er af hensyn til den læser, som vil læse mere, og så  er det ikke en mellemstation, der skal henvises til.
Blæsild bringer også en meget kendt illustration fra Illustreret Tidende: “Høibro Plads paa Juleaften. Tegnet af B.Olsen”. Den er meget grimt gengivet og kilden angives at være en bog af Iørn Piø. Grunden til at illustrationen går i sort er sikkert denne genbrug. Kilden, som ikke nævnes, er selvfølgelig Illustreret Tidende og datoen er 29.12.1867. Jeg har den som udklip fra et molesteret nummer af bladet. Jeg har selv en gang bragt den som illustration i ASK- Tidsskrift for Dansk Folkekultur nr. 5, 1986, s. 18-19. Her er den lidt forstørret og lidt for ‘hårdt’ gengivet, men dog gengivet efter originalen. Hvis man reproducerer efter den, vil man gå glip af skraveringen i frakken på den uniformerede og i tøjet hos drengen th.. Man bør vælge originalen som udgangspunkt for en gengivelse.
Som regel bliver det jo den slags kritik, man er henvist til at holde for sig selv. Jeg tænkte imidlertid, at det er jo ikke den sidste bog om julen, som er skrevet, og så kunne dette måske være en påmindelse i rette tid for nogen. Forresten ser Blæsilds bog spændende ud med en masse gode fotografier af juletræspyntninger, så den vil jeg gå mere op i en anden dag!

Jeg slutter af med min billedtekst fra ASK 5/1986:

 Højbroplads i København på juleaften. Tegnet af B. Olsen. Illustreret Tidende den 29. december 1867. En ofte gengivet tegning som akkompagnement til snak om den gode gamle jul og de gode gamle dage. Tegneren er Bernhard Olsen, som blev drivkraften bag Dansk Folkemuseum og Frilandsmuseet. På det tidspunkt, hvor denne tegning udførtes, var han både direktør for Tivoli og tegner for Illustreret Tidende. Hans mangesidede indsats er skildret i Holger Rasmussen: Bernhard Olsen, Virke og Værker, Kbh. 1979. Måske er idyllen ikke tegnerens ansvar, men den sammenhæng hvori vi almindeligvis anvender den. Den glade sælger-jul er en del af virkeligheden, nu som før. Det håb, som julen skal minde om, har sin baggrund i samtidens mørke sider.

Disse mørke sider omtales derefter nærmere i artiklen: Den indirekte anklage, som er en gengivelse af en bognanmeldelse fra Illustreret Tidende 1868 af bogen “Om de fattiges Vilkaar på Christianshavn”: “Den giver kun en gribende Skildring af Tilstanden, medens den dog ved at gøre det, leverer det mest uforkastelige Beviis for Reformens bydende Nødvendighed, som endnu er meddelt af Nogen.”

22-12-07. Diverse småfejl rettet – tænk at man kan det i en afleveret tekst!
 

Tags: , , , ,

3 kommentarer to “‘Bog om julen’-hjælp”

  1. harning Says:

    Synes altid det er vigtigt med korrekt kildeangivelse – netop fordi jeg som læser måske vil vide mere (faktiskt vil jeg oftest det), og hvis man ikke kender kilden, ville det vel være mere reelt bare at sige det? Eller hvis man bruger en senere el. anden udgave så forklare hvorfor..
    Bare en tanke

  2. perolofdk Says:

    …hej Boel – helt enig …og det gør de fleste mere seriøse værker da osse – men det er de populære eller skulle man måske sige populariseringerne, som svigter. Når det er mig og mit, det går ud over, forestiller jeg mig, at det er fordi de ikke liige ved, hvor de skal anbringe mig på hvad-det- nu- er-for-en-skala. Under alle omstændigheder er det læserne, som bliver svigtet, når kildeangivelsen er la-la.

  3. Juletræet tændt i Møllevænget, Lillerød « per-olof.dk skriver…2 Says:

    […] ‘Bog om julen’ – hjælp […]

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.