Hvordan forbrugeren kan gå til modangreb
Producenten kan være interesseret i at kunderne køber en vare med større frekvens, end det strengt taget er nødvendigt. Lad os sige at varen er en deodorant.
Hvordan øger han så salget med 5-10 %?
Deodoranten sælges i en beholder af dette udseende (fig1). For forbrugeren er denne beholder praktisk, fordi den kan ’stå på hovedet’, når beholderen er ved at være tom.
Hvis forbrugeren nu forhindres i denne anbringelse f.eks. med en beholder af dette udseende (fig 2) – vil 5-10 % af indholdet ikke blive brugt, fordi forbrugeren synes det tager for lang tid, inden indholdet er nået frem til kuglen, hvormed deodoranten påsmøres, hvorfor vedkommende køber en ny!.
Hvad gør så den kloge forbruger?
Da deodoranten som oftest befinder sig på toilettet, er hjælpen nær!
Beholderen passer perfekt ind i en toiletrulle!
Enten kan nu forbrugeren anbringe deodoranten i den ekstra toiletpapirrulle, som altid bør findes på toilettet (fig 3), elle deodoranten kan anbringes i den tomme rulle (Fig 4).
Måske er den tomme rulle en anelse for stor, hvilket ikke betød noget, da der var papir om, som støttede deodoranten.
Er rullen for stor til deodoranten, vil den buede hætte forhindre arrangementet, med mindre man træffer særlige foranstaltninger.
Mange har en skammel på toilettet, en af de gammeldags, nu afsyrede med ’håndtagshul’ i midten. (fig 5). Man anbringer deodoranten indført i den tomme toiletpapirsrulle oven over håndtagshullet, således, at rullens kanter hviler på skamlen. Deodorantens diameter er større end håndtagshullet bredde, således at håndtagshullet vil give plads til den buede hætte, uden at deodoranten falder igennem. På denne måde kan deodoranten trods den runde hætte opbevares omvendt og forbrugeren udnytte den til sidste dråbe. (fig 6).
Når producenten bliver opmærksom på, at forbrugeren er gået til modangreb, kan han vælge at gøre beholderen så bred, at den ikke kan komme ned i toiletpapirsrullen.
Han kan også vælge selv at producere en holder, hvori deodoranten kan stå på hovedet. Holderen sælges da langt over produktionsprisen. Med en rimelig markedsføring vil han kunne få enhver forbruger til at føle, at det her foreslåede arrangement er for primitivt og anse den holder, producenten tilbyder for smart, morsom, måske børnevenlig. Det bør kunden ikke falde for i en krisetid. Endnu er vi dog ikke nået til den fase i udviklingen.
Følg eventuelt min kategori ‘crazy’ for andre gode forslag –
Tags: crazy
marts 3, 2009 kl. 2:54 pm |
First blog I read after wakeup from sleep today!