Digt frit efter P.L.Møller

J.Th.Lundbye: En Jordefærd

Til et billede af J. Th. Lundbye, teksten af Per-Olof Johansson 2008, frit efter P. L . Møller, i Tidsskriftet Gæa 1845, p. 350-51 ,
P.L..Møllers tekst, dels scannet, dels revskrevet, plus poj-version, pdf-fil.


De gik hjem alene, uden at mæle et ord

Op ad den møgbeskidte trappe i baghuset, hvor de bor

Næste dag i skolen er der kun skæld ud
Men hun havde jo ikke kunne læse for gråd, ved gud

Hun havde tygget på en sølle skorpe, så ikke det hun læste
Far tømte en flaske ovre fra krogen og blæste – på alt

Han havde selv måtte velsigne de tre skovlfulde jord
Ingen var mødt med et trøstende ord.

Drengen kom til at hvile sammen med mor
Hedder det, i samme kolde seng så uendelig stor

Far på billedet i sin tyndslidte frakke, en dag med tåge
Med kisten under armen, ind ad kirkegårdens låge

Et stykke tøj om kisten og op om halsen afhjælper vægten
Af  kisten, så er han klædt på til begravelsesakten

Lille grædende pige klynger sig til hans frie hånd
Det  fedtede tjavsede hår har ikke set kam eller bånd

Hendes kind er bleg, indfalden af sorg og elendig kost
I træsko, grå grå kjole og hænder røde af frost

Far går med store hurtige skridt
Hun kæmper for at følge med, tørrer kinden tit

De er hele følget på vejen, ingen fjern eller nær
Vil kendes ved den fattige mand og hans barn, du ser
På billedet af Lundbye, som selv så dem der.

*******************

 De direkthed, som præger P.L.Møllers prosa i debat med Søren Kierkegaard, fik han ikke med over i sine digte. Så min version er et forsøg på engang at rive digtet løs af fortidens digtkonvention og fastholde det i dets egen tid, dog med nogle versfriheder, som vel ingen dengang ville tage sig.

Tags: , , ,

3 kommentarer to “Digt frit efter P.L.Møller”

  1. anita thomhave simonsen Says:

    Hej Per-olof!

    Har surfet rundt på din gamle blogger-blog og læst mange interessante indlæg…men kan forstå at dette er din nye adresse….jeg har lagt denne på min blogrulle og opdagede at du havde sat min blog på din blogrulle…tak for det….

    Jeg synes du har nogle gode politiske indlæg….som jeg er ret enig med dig i….og lagde specielt mærke til din analyse af den måde hvorpå regeringen har overtaget socialdemokratiets ord “velfærd” og netop ikke ser det som velfærd for alle men for den enkelte som har nok velfærd i forvejen…..bemærkede også at du sidst i tresserne har boet i Randers og kommet sammen med Sven Dalsgaard og Per Neble….nogle gode kunstnere efter min mening…der er en del af deres værker rundt i byen udendørs men også en del på kunstmuseet…..Jeg har engang for en del år siden i forbindelse med et kbh.-ophold, taget toget til Ballerup bare for at se Per Nebles “Ballerupsløjfen”, som er hans kunstneriske udformning af banegårdsuret…ret godt gjort…se en beskrivelse via dette link:
    http://30min.e-pub.dk/index.php?ID=16&lang=da

    Jeg vil kigge ind senere og følge med i din nye blog…

    venlige tanker Anita

  2. perolofdk Says:

    …tak skæbne…der er meget på bloggene, men så er der også per-olof.dk – det er også mig – velkommen!

  3. Digt frit efter P.L.Møller | per-olof.dk skriver...2 Says:

    Chantel Cozine

    Til et billede af J. Th. Lundbye, teksten af Per-Olof Johansson 2008, frit efter P. L . Møller, i Tidsskriftet Gæa 1845, p. 350-51 , P.L..Møllers tekst, dels scannet, dels revskrevet, plus poj-version, pdf-fil. De gik hjem alene, uden at mæle et or…

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.