Syttens dag i dag –

Forsiden på 'Syttens Digte'
Forsiden på Syttens Digte!

Jeg har jo bestemt mig for, at den 17. hver måned er det Syttens dag. Og det er altså idag han skal dukke op på nationens lystavle!

Læs om ‘Syttens digte’

Tags: ,

8 kommentarer to “Syttens dag i dag –”

  1. harning Says:

    “hejkurve” . 😀

    Og så skulle debatten om haikugenrer så være over i Danmark. 😀

  2. perolofdk Says:

    – ja det kunne den godt være. Hvis andre var enige med mig i, at haiku er noget bestemt på japansk – at bruge den betegnelse for linjer på dansk må være at forstå som en metafor – på den anden side synes jeg, det er lidt interessant at bakse med den korte form, uden at være for rigid. Måske som rim også kan gøre sig nu og da. Og hexametre om livet i Fiolstræde:
    Snart vil der kun være en forretning tilbage som handler med ældgamle bøger –
    eller noget i den retning!

    Nå jeg har lige læst tråden på Ord under himlen der tog udgangspunkt i et anonymt indlæg. Så tænker jeg på at her godtages anonyme indlæg ikke. Men man gyser lidt over hvad ordveksling kan føre med sig! Men her er slet ingen rø-øvere….

  3. harning Says:

    Tjo, selv er jeg jo,som bekendt, superrigid i den korte form – men det er jo fordi jeg selv synes det er sjovest at arbejde ud fra de meget stramme rammer. 😀

    —-
    Jeg godtager godt nok anonyme kommentarer på min blog, men har jo også set mig nødsaget til at have en “kommentarpolitik” – således at fx injurerende kommentarer ikke accepteres – ligesom personangreb heller ikke bliver det. Men anonymitet og forskellige menneskers forskellige retorik – synes jeg kan være godt for en debat – så det er ok.
    Og debatten på OUH…tja..jeg synes egentlig at den havde nogle meget interessante aspekter (forfatterfaget, lønninger,PR,idealisme,klasseforskelle m.v) og synes det er ærgeligt hvis vi (os alle, digtere,forfattere,mennesker) ikke kan have den slags debatter.

  4. perolofdk Says:

    Ja jeg sætter altså en grænse ved det anonyme.
    Det er da latterligt at være på Facebook – anonymt 🙂
    Jeg siger ikke ja til venskab med nogen, jeg ikke tror at vide hvem er.
    Skælde navngivne personer huden fuld – og selv være anonym. Det kan jeg bare ikke ha’.
    Det er altid en fordel for debatten, hvis man skelner mellem sag og person. Retorik – jo. Jo der var mange relevante aspekter i den debat – som vel også kan diskuteres uden nedladende retoriske bøvs.
    For eksempel kan de vel i anledning af Syttens dag godt være relevante i denne tråd. PR – det er jo det jeg laver for den bog. Penge – det er noget jeg betaler. Om amatør eller professionel – ved ikke om det er relevant for mig selv at tage stilling til. Hvad er overhovedet en professionel digter? En professionel håndværker laver i princippet kun det gode håndværk. Se nu hvordan denne stol er samlet. Og alligevel – en dag går stolen op i limningen, selvom den er verdensberømt. Hans stol ved siden af gør det ikke. Sådan er digtere vel også mennesker. Noget er godt og noget er eller bliver skidt. Så er der det med smagen, som skifter fra person til person.
    Det er det gode ved at være ude og læse op. Man møder personer som er modtagelige for det, man kommer med. At andre går forbi eller kigger på en, som de ser på en tigger – det tager jeg mig ikke af. Jeg mærker, nogen lytter på linje med det jeg skrev. Sådan noget kan ikke gøres op i antal. Men er det mange – så er det da fint.
    Jeg tror, der sker noget med én i forhold til denne debat, når man bliver gammel. Den vinkel med at tjene penge på digte optager ikke megen af ens opmærksomhed. Men læses – det vil man jo gerne! 🙂

  5. harning Says:

    Har nu heller aldrig gjort mig nogen illusioner om at tjene penge på mine digte, og hvis nogen læser dem – fint, men egentlig skriver jeg dem jo bare fordi jeg selv kan lide det – primære formål er således at underholde mig selv. 😀
    (Kunne jeg så få penge for at more mig – ville jeg da også være vældigt glad for det. 😀 )

    Men det forandrer jo ikke ved, at jeg synes det er fint og helt iorden hvis andre netop kan tjene penge på at have det sjovt. Ligesom jeg er for kunststøtte i næsten ethvert aspekt. Jo mere jo bedre, jo flere genrer der er ræpresenterede desto bedre. OSV.
    Og det ville også være surt hvis der sad en eller anden stjernegod forfatter derude som jeg gik glip af bare fordi vedkommende ikke havde råd til at bruge tid på at skrive.

    Selv var jeg jo til OUH for at høre alle dem jeg ellers ikke ville have hørt – og der var ikke én af de glimrende digtere,forfattere,oplæsere som jeg ikke synes var rigtig gode.

    Derimod synes jeg at, måske særlig, når det gælder faglitteraturen – at vi er ved at have et problem i Danmark hvis ikke fagforfattere får løn som agt – fordi konsekvensen så meget let bliver at al faglitteratur skal findes på “udenlandsk” – og det er efter min opfattelse drøn uhensigtsmæssigt.

    Håber ikke det blev til en alt for rodet kommentar. 😀

  6. perolofdk Says:

    – vi er vist ret enige. Kunststøtte – selvfølgelig. Får jeg trykt et digt i avisen – selvfølgelig bør jeg få penge for det – det fik man også i gamle dage på Politiken. Men når man skrev i ‘Dag til Dag’ fik man ikke en jante – folk tror jo simpelthen ikke på det!
    Kroniker – selvfølgelig bør man få penge for sit arbejde osv.
    jedg vil bare ikke have, at det forhindre mig at at udfolde mig – som nu på nettet. Det koster jo kun penge. Hvis jeg nu skulle have opstillet den regel i 1995, at jeg ville have penge for mit arbejde her – så havde jeg jo ikke været her! jeg er blevet sponsoreret af mig selv, sådan ser jeg på det. Det er ikke et program for kunst – og litteratursamfundet i Danmark som sådan.
    Trods al mulig kanon-støtte har kræfterne bag ikke forstået, hvordan al det prisværdige egentlig kommer til verden. Så mit private projekt og det frem- eller modgang er een ting – noget andet hvis jeg skal have en mening om det hele. Så er motto: Betal – eller der kommer ikke noget ud af det!

  7. harning Says:

    😀

    (At liste penge ud af fx. Politiken kan nu til dags være ganske vanskeligt… Og det synes jeg faktiskt ikke er i orden – taget i betragtning, at de jo selv tjener penge på det som andre skriver…)

  8. perolofdk Says:

    🙂
    (men nogen får helt sikkert noget!)

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.