Axel Borup-Jørgensen

Axel Borup-Jørgensen: Demo-bånd 1999

Komponisten Axel Borup-Jørgensen (1924-2012)

*

HEJ P2 stillede spørgsmålet om, hvilken komponist man ville ønske skrev musik til en. Svært..jo men nu ved jeg det: Jeg ville ønske Borup Jørgensen havde fået skrevet det planlagte værk, han kaldte Bonde-Practica. Det ville jeg have opfattet som stilet til mig! Jeg genopdagede den bog, som udkom 1597-1804..og fik den udgivet i 1975 og har siden dyrket den. Tit søgte jeg på Google, om andre havde noget at sige om den. En dag opdagede jeg, at Borup Jørgensen havde skrevet et stykke musik med den titel. Jeg skrev til adressen på hjemmesiden. Længe efter ringede en svensktalende person og det varede lidt inden jeg fattede, det var ham, der ville forklare sagen for mig. Mit navn var grunden til, at han talte svensk, som han havde lært som barn, da han var opvokset i Sverige. For at få tiden til at gå havde han (under krigen?) kørt omegnen rundt efter et gammelt kort. Mange af de angivne torp var allerede da blot ruiner, og den svenske version af Bondepraktikan havde han følt repræsenterede den fortid, han mødte. Og så er det åbenbart praksis, at man lader en titel registrere  for at ingen andre kan løbe med den. Jeg havde selvfølgelig svaret på svensk, men vi fandt da tilbage til dansk. Vi talte vel en times tid, og jeg som aldrig havde hørt om ham, sendte han så en CD med udvalgte stykker. Der lærte jeg en spændende musik at kende. Men tyvär – Bondepraktikan var aldrig kommet længere end til titlen..

En af den slags historier, hvor man tænker..hm den har jeg nok fortalt før. Jeg elsker den.

https://www.borupjorgensen.dk/

http://per-olof.dk/bondeppr.htm 

I Det Poetiske Bureaus Antologi 2010 ‘Fragmenter’ havde jeg dette digt med:

 

Tags: , ,

En kommentar to “Axel Borup-Jørgensen”

  1. Axel Borup-Jørgensen | per-olof.dk skriver...2 Says:

    Buy Dedicated Proxies

    Komponisten Axel Borup-Jørgensen (1924-2012) * HEJ P2 stillede spørgsmÃ¥let om, hvilken komponist man ville ønske skrev musik til en. Svært..jo men nu ved jeg det: Jeg ville ønske Borup Jørgensen havde fÃ¥et skrevet det planlagte værk, han kaldt…

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.