Hvorfor hedde Oddershede?

På vej til Thy...

En forklaring på slægtsnavnet Oddershede er det faldet i min lod at falde over i en gammel bog- og det er der nok nogen, som er interesseret i
stedet Oddershede, så det har jeg lavet en side om!

030608: English version  Why the surname Oddershede?

 

7 kommentarer to “Hvorfor hedde Oddershede?”

  1. Louise Oddershede Says:

    Taaak ‘ . har tit tænkt på hvor det kommer fra.

  2. Louise Oddershede Says:

    Troede jeg var den eneste der hed Louise Oddershede!

  3. Per-Olof Johansson Says:

    – i forhold til så mange andre efternavne, er det en begrænset gruppe ‘Oddershede’, meeen det skal vist være et mere usædvanligt fornavn, hvis det ikke er repræsenteret mere end een gang i den gruppe! 🙂

  4. Jakob Oddershede Says:

    Spændende at læse, men der må jo være en der i sin tid, før Lars Peter Knudsen køber gården, har døbt den “Oddershedegård”. Måske en af dem fra 1700-tallet…

    I øvrigt tror jeg, at jeg er den eneste der hedder mit navn + Oddershede, når det staves med k, men hvis der skulle være en anden, må man da gerne sige til 🙂

  5. perolofdk Says:

    – Tak – så må du nok nærlæse nogle tinglysningsdokumenter eller andet fra tiden, men sagen er jo at stedet har heddet ‘Oddershede’ – og nu er du i hvert fald på sporet! 🙂
    Her http://www.danskernesnavne.navneforskning.ku.dk/searchname.asp kan du se, hvor mange der hedder Oddershede i Danmark. Man kan også søge på udlandet, men ud fra de kontakter jeg har fået på facebook i gruppen ‘Oddershede’ er der langt flere f.eks. i Sydamerika end den opgørelse kan finde…

  6. Karen Oddershede de Lasson Says:

    Jeg har en slægtsbog. Den er lavet ud fra Lars Peter Knudsen Oddershede, han er tipoldefar til mig. Han fik navnet Oddershede ved kongelig bevilling af 3. November 1864. Han købte gården af sin far, Knud Andersen, 1. Maj 1851. Denne havde købt gården i 1830, Han havde tidligere en gård i Rosholm i Vigsø sogn, Knud Andersens far var fæstebonde i Hardemål. Ved hans død overstiger gælden værdierne i boet. Enken blev gift året efter med en mand, som lovede at udrede gælden. Knud Andersens hustru kommer fra Troldborggård i Tved.

    Min oldefar hed Simon Oddershede. Han havde en gård i Kløv,arv fra hans kones plejeforældre. Hans oldebarn og hendes mand bor der nu. Simons søn, Peder, var min morfar. Mine bedsteforældre boede i Sennels i mange år.

    Der er en anden Oddershedeslægt iThy. Den er meget ældre og nok også mere udbredt.

    Mvh / Karen Oddershede de Lasson

  7. perolofdk Says:

    @Karen Oddershede de Lasson: På facebook har jeg lavet en Oddershedegruppe: https://www.facebook.com/#!/groups/47985530156/
    Her er link til min artikel i Thisted Dagblad om de to forskellige Oddershedefamiljer:

    Click to access oddershede.pdf

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.