Randers 1968

Tre billeder fra Randers 1968

Hvor – i Google Earth

Se større billede- 

Se eksempel på collager

På grund af Anitas omtale af en særpræget kunstudstilling i Randers hos en cykelsmed – blev jeg ganske nostalgisk og fandt nogle billeder frem fra en udstilling jeg holdt i Randers Kunstforenings lokaler i en nedlagt møbelforretning i 1968.
Det var vel mit helt private ungdomsoprør. Sven Dalsgaard var foreningens konsulent, så det afhang af ham, om man fik grønt lys for at udstille – og det fik jeg. Og på den måde fik jeg lejlighed til at føre interessante samtaler med Sven i nogle år.
Mappen med billeder faldt selvfølgelig ganske fra hinanden ved berøring, den tids fotolim holder ikke SÅ mange år! Her er et par billeder, som måske kunne påkalde sig lokalhistorisk interesse, da bygningen ret hurtigt efter blev revet ned. Så øverst har vi et kig ind i udstillingen, i midten tager Hanne skiltet på vejen ind, og nederst er bygningen væk – symboliseret ved den gule røg fra en stor skorsten i baggrunden.

Tags: ,

4 kommentarer to “Randers 1968”

  1. anita thomhave simonsen Says:

    Hej Per-Olof!

    Tusind tak for kommentaren og linket til dit indlæg med fotografierne fra Chr. Rasmussens forretning.
    Er dog kommet lidt i tvivl om hvor den nedlagte Chr. Rasmussen lå, umiddelbart ligner det Vestergade, men i dit nederste billede ligger den Chr. Rasmussen, møbelforretning, som jeg kendte…..ved du hvor det sted du udstillede dine billeder lå henne ? ( jeg har også skrevet lidt kommentarer i mit indlæg)…..?

    Venligst Anita

  2. perolofdk Says:

    ..tilføjelse 15.42014: citat fra http://www.per-olof.dk/octavian.htm : “Så kom jeg i tanker om, at jeg havde OCTAVIAN, færdig i 1967. Jeg havde ikke sat ordet avantgarde på den. Jeg boede dengang i Randers og havde min gang hos Sven Dalsgaard op ad trappen til hans atelier, kan man vel kalde det. Der kom andre, som Per Neble, som jeg så også kom hos. Snakkede da med J.V. Martin. Siden man var tilflytter, var man uden oplevelse af , at de stak af fra omgivelserne. I 1968 udstillede jeg billeder i et nedlagt møbelmagasin, mest collager. Det var takket være Sven, at jeg kunne udstille der. Neble satte priser på.

    Jeg havde OCTAVIAN rundt hos mange forlag, og svarene er sjove. Ingen ville trykke den, jeg blev vist nok skældt huden fuld af nogen, andre var ganske tydeligt tøvende med at sige nej. Sven Dalsgaard accepterede den, men mente inddelingen var ganske overflødig. Storebror Kurt kunne se mening i galskaben, og det var så det.”

  3. Jeg boede i Randers | per-olof.dk skriver...2 Says:

    […] Randers 1968 […]

  4. Udstilling i Randers 1968 | per-olof.dk skriver...2 Says:

    […] https://perolofdk.wordpress.com/2008/05/04/randers-1968/ […]

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.