Ord under himlen blev afviklet godt -!

- et blad kom med hjem fra Kongens Have
– et blad kom med hjem fra Kongens Have

Som deltager i arrangementet ‘Ord under Himlen’ i Kongens Have, Copenhagen i går, lidt træthed blandet med eufori, arrangementet blev jo afviklet så godt.

Lisbeth og Lonni 1000 tak skal I have for den tur i Kongens Have.

******************

Digt jeg skrev til lejligheden og foredrog adskillige gange:

MAN KUNNE TÆNKE SIG

Fjernsynet kunne godt bruge nogle flere digtere

Vi mangler digtere i fjernsynet

Digtere til at fremsige digte

Digte på fjernsynet

Digte til fjernsynet

Men fjernsynet er ikke fremsynet

Man kender ikke noget andet land

Hvor digterne kommer på TV

Altså sker det heller ikke i Danmark

Man kunne tænke sig, men de siger at digte ikke

Passer på fjernsyn

Men man kunne tænke sig dialogdigte

Man kunne tænke sig billeddigte

Man kunne tænke sig lyd & billeddigte

Alle digterne er parat

De står allerede med 1000 ideer

Ingen tør spørge dem

Derfor lever digtverdenen helt ved siden af TV

Eller rettere man skulle måske sige

At TV lever helt ved siden af digtverdenen

Tusinder skriver digte

Tusinder lytter til digte

TV-stationerne lader som ingenting

Kaster sig over hundebid og andre sygdomme

En dreng har mistet sin cykel for tredje gang

Man kunne tænke sig

At der kom digt ud af det

Hvad er overhovedet et digt spørger de

Det rimer jo slet ikke

Jamen enhver kan jo hører et digt

Alle ved hvad et digt er

Som når jeg hylder bøger mere end jeg hylder hylder

Så er der sagt mere end hvis jeg siger

Jeg mangler hylder til mine bøger

Det kan ethvert barn forstå

Der er også noget med rytmen, afbrydelserne

Det er så tydeligt trykt men de siger

Det er jo bare knækprosa

Hør nu her sådan taler jeg altså ikke ellers

Det her er digt at I ved det

Et digt som forlanger at komme på TV

Det er en stor ambition

For det er kun, og jeg siger kun

Det vigtige som kommer på TV

Og deraf kan du nok forstå kære tilhører

At digte ikke er vigtige, for de kommer jo ikke

De tror de kan spise os af med to tre stykker

Sådan måske i smagsdommerne

Der er det nemlig smagsdommerne, som er vigtige

Man kan ikke sige de træder til side for kunsten

Kunsten er bare det nødvendige brændstof

For noget skal man jo snakke om

Nu vil vi have en temaaften med digte

Og det skal altså ikke være om digte, men med digte

Det er to forskellige ting

Men jeg tror ikke de forstår det

Vil det sige, at vi ikke kan få lov til at spørge

Ind til digtet? Ja for pokker I skal lytte

Ind til digtet ikke snakke det ihjel

I må gerne zoome ind på digteren

Zoome ind på mundtøjet, snørebåndene, fingerringen

Skægstubbe, det bare stykke over linningen

Tilhørerne billedet i baggrunden, skyerne

Ja hvad som helst som når I sidder og lytter

Vær gerne et ekstra øje, moduler lyden efter lyden

Brug teknikken, stå ikke bare der og film

Gør som når I optager en koncert

Kend koncerten ud og ind før I begynder

Det bliver herligt, en stor oplevelse

Hele landet kigger med, citerer næste dag

Både det ene og det andet for det er digtet

Som spørger ind til dig, kære tilhører

Og det er hvad enten det er på fjernsynet eller

Her.

Tags: , ,

9 kommentarer to “Ord under himlen blev afviklet godt -!”

  1. anita thomhave simonsen Says:

    Hej Per-Olof !

    håber..nej jeg kan regne ud at du havde en hyggelig dag, ikke ?

    det må være dejligt at komme ud og møde kollegaer og andre , der lytter på…blive inspireret og snakke….og skønt med dejligt vejr….og Kongens have er da et vidunderligt sted…..så bare lige en lille hilsen herfra…

  2. perolofdk Says:

    Hej Anita! En fantastisk dag – 70 digtere samlet – det kan man gøre uden medierne værdiger det opmærksomhed. Men mange på vej gennem haven gjorde, så jo – det var rigtig godt på alle måder, og derfor stor tak til de to arrangører!

  3. Lonni Says:

    Kære Per-Olof,

    selv tak! Jeg synes jo det er Jer, poeterne, der har været med til at solen skinner i mig lige nu. I var så veloplagte – og det er dét der gøør sådan et arrangement til noget blivende.

    Mange tak fordi du kom

    Kh
    Lonni

    PS: Hvor er det bevægende med dét blad, ja det er.

  4. perolofdk Says:

    – Kære Lonni – dejligt du kan se det med det blad – for det dukkede op, da jeg pakkede ud – så lå det der og man bliver sådan lidt – hov – og tror måske, at det kun er en selv, der ser det.

    – Ja selvfølgelig er det digterne og digtene, men altså – Du og Lisbeth gav os og nationen en en kanon gave – meget apropos Ole Grünbaums kronik i dag i Politiken. Jeg havde desværre ikke tid til at blive om aftenen, men måtte lige have afslutningen med for at mærke, hvor mange vi er – unge og gamle og alle køn! Det kan godt være, at den enkelte digters situation kan være elendig, som den kunne være det i fortiden – men der skulle ikke være grund til at føle sig i den grad ‘isoleret’ med denne aktivitet, hvis det ikke er det man ønsker.-

  5. Lonni Says:

    Kroniken fra i går i Politiken kunne jeg godt tænke mig at læse – men er der adgang til den på nettet endnu?

    Du har ret i at kommer vi mere ud og bliver synlige – unge som ældre – så er isolation en god undskyldning for at isolere sig 😉 og ellers ikke andet. Jeg tror selvfølgelig godt man i perioder har brug for eremittens stil – det har jeg 🙂 men det levende – selv bladet du fandt i græsset, skal minde én om, at det også var dét vi kom for – det levende (ord).

    Kh
    Lonni

  6. perolofdk Says:

    Hej Lonni – jeg svarer lidt sent – men altså tryk trygt på den aktive linje i mit indlæg ovenfor- og du ser Grünbaums kronik”

  7. krabat Says:

    kære PO, tak for sidst – super dag!!

    Det der link til Grünbaums kronik?

    kh,
    krabat

  8. perolofdk Says:

    – tja det står øverst i indlægget om kronikken, men her er det så igen1 🙂
    http://politiken.dk/debat/kroniker/article559965.ece … 🙂

  9. To digte af per-olof.dk på YouTube « per-olof.dk skriver…2 Says:

    […] Teksten kan du finde her […]

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.