Skagen og skagenkunst i gengivelser

[Jeg har bemærket, at Googles sætter en en annonce ind her, som om jeg havde tilmeldt mig til deres adds – men det har jeg ikke! Jeg må betragte det som spam! Undlad at handle det pågældende sted – hvis annoncen skulle dukke op igen!]

Det kan ikke være politik hver dag. Efter en lille uge på Skagen for at se jubilæumsudstillingen, genoptager jeg en tidligere tankegang omkring gengivelser af kunst. Jeg har tænkt det sådan i almindelighed, men det kunne også være specifikt ‘skagenkunst’. Skagenskunsten er jo blevet gengivet på alle de måder, kunst kan gengives og ville derfor være et taknemligt emne for en udstilling! Vi kender jo den meste kunst gennem gengivelser, enten i kunstnerens egen form eller i form af reproduktioner. Der kan tit være stor afstand mellem gengivelse og værk – ville det ikke være en nyttig viden at formidle? Det kan selvfølgelig formidles i bøger – men det ville måske være meget mere anskueligt ved en udstilling, hvor original og gengivelser kunne mødes? Så kunne vi også lære noget om de forskellige teknikker -.

Som bidrag til debatten sætter jeg her nogle gengivelser – muglighederne er utallige!

Carl Locher - en radering 1891Carl Locher – en radering 1891

Carl Locher - en radering 1891

*

*

En gammel leende mand. Xylografi 1881

Xylografi i Charlottenborg udstillingskatalog 1881, “træsnit efter kunstnernes originaltegninger”.

*

*

En glad sömanPå bagsiden af olietryk på etiket : En glad söman

På bagsiden af olietryk på etiket : En glad söman

Michael Ancher: [En gammel leende mand ] Olietryk efter maleri 1881.

*

*

En leende Fisker. 1894Michael Ancher: En leende Fisker. 1894

Michael Ancher: En leende Fisker. 1894

Udsendt af Alfred Jacobsens og V. Winkel & Magnussens Kunstforlag, lystryk eller litografi? I hvert fald uden raster.

*

*

Vil han klare pynten? Xylografi efter maleri 1879Michael Ancher: Vil han klare pynten? Xylografi efter maleri 1879

Michael Ancher: Vil han klare pynten? Xylografi efter maleri 1879

Xylografi af R. Jericke : Wird das Boot die Landspitze umschiffen?. Nach dem Gemälde von Mich. Ancher.

*

*

Strikkende pige - radering, men af hvem?

Strikkende pige – radering, men af hvem?

Strikkende pige - radering, men af hvem?

En udstilling kunne også hjælpe til at få sat navn på usignerede gengivelser – er dette Peter Ilsted? Hvis ellers Michael Ancher havde lavet raderinger, kunne et have været ham. Anna Ancher har mig bekendt kun lavet een eneste radering.

Ps: Pigen der strikker er en radering af Frans Schwartz fra 1917, nr. 25 i kataloget efter hans død.

Tags: , , ,

2 kommentarer to “Skagen og skagenkunst i gengivelser”

  1. perolofdk Says:

    Da jeg netop stemte for restaurering af ‘En gammel leende mand’ synes jeg det er sjovt at være med på ‘vinderholdet’ for en gangs skyld!

    Fem malerier får betalt en konservering
    http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/29/3965901/3/gamle%20gaihedes%20smil%20vil%20fremover%20str%E5le%20endnu%20mere

    Min svaghed for dette maleri skyldes den anvendelse vi på ASK tidsskrift for dansk folkekultur gjorde af den tegnig af det, som Michael Ancher lavede til Charlottenborgs katalog jf. ovenstående!

  2. perolofdk Says:

    Pigen der strikker er en radering af Frans Schwartz fra 1917, nr. 25 i kataloget efter hans død.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.