BogForum 2008 dagen derpå…

bogform

BogForum 2008 tiltrak ca. 25.000 mennesker – og jeg er talt med tre gange, for jeg var der alle tre dage. Lørdag og søndag var jeg dels vagt på stand 412, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, dels læste jeg op sammen med andre – som man kan læse om på Splints & Co 15/ 2008.
Så det var fredag, jeg afsatte til at selv gå rundt og forsøge at lytte til et og andet.
Når man har en aktie i stand 412, var det selvfølgelig oplagt at deltage i tildelingen af Tidsskriftsprisen til Tidsskriftet Kritik. Kulturtidsskrifterne er en enorm ressource for samfundet, så det er lidt absurd, at sådan en tildeling ikke får større opmærksomhed end den gør. men jeg var der.
Dels hørte jeg så Peter Christensen præsentere sin interviewbog med 11 danske forfattere “Fiktionens åbenhed”. Jeg var i den usædvanlige situation at jeg faktisk havde læst bogen og trods min irritation over hele interviewgenren, som jeg regner som en slags erstatningslitteratur, ja så synes jeg det er en rigtig god bog, fordi den ved enkelte standardtemaer i samtalens form bringer de involverede forfattere i en slags dialog med hinanden. I BogCaféen oplevede jeg samtale mellem Torben Brostrøm, Anita Brask Thomsen og Marianne Juhl om Ole Wivels deltagelse i gruppen ‘Ringen’, Wivels reaktion på denne at denne historie kom frem og hvordan vi skal vægte den, i forhold til al hans anden glorværdige aktivitet. Bortset fra at Marianne Juhl var for engageret selv til at være den rigtige ordstyrer, var det et godt arrangement. Jeg hørte lidt af Jes Stein Petersens samtale med Lisa marklund – en måske lidt kortere version af den samtale, som søndag aften blev bragt i TV2. Fredag sluttede af med redaktørerne fra ATS. For at se personerne, for det var jo kendt stof, når man læser spalten dagligt. Interessant var imidlertid publikums nærmest forudprogrammerede reaktioner og latter. ER vi så lette a lokke.

Jeg hørte også Nynne fra Deadline interviewe Meghan Jacobsen om bogen “På trods” – den har jeg faktisk osse læst, og de havde en god snak, hvor forfatteren prøvede at afmontere den snak om 68, som havde været en væsentlig del af lanceringen og som jeg ved læsningen ikke fandt så væsentlig. Det vigtige ved bogen var, at hovedpersonen, den forsømte pige blev en lausibel personbeskrivelse.
Flere arrangementer havde jeg selvfølgelig i kikkerten – men enten var menneskemasserne for store eller jeg hang fast ved en stand, jeg ikke havde tænkt at se.
Jeg købte kun ganske få ting for en gang skyld – men samlede selvfølgelig kataloger. Jeg kan undre mig over den store indsats, der udfoldes i kataloger. Det er egentlig utroligt. De bliver nok gemt et sted – men mest ryger det jo ud efterhånden. Jeg tog et billede af dem, jeg tog med mig. Så BogForum varer meget længere end de tre dage.
Nå ja, lørdag var optaget af et foredrag i Dansk Svensk Forfatterselskab i Forfatterforeningen, hvor Helge Krarup fortalte om den chilenske digter Vicente Huidobro, af hvem han har oversat fire små bøger, den seneste ‘Altazor’ på Forlaget Bebop. Såkaldt smal litteratur – som fortjener at udbredes! “I himmelrummet vil den sørgelige skygge/ Af en umådelig tåre blive efterladt”…..

Tags: , ,

2 kommentarer to “BogForum 2008 dagen derpå…”

  1. Pia Valentin Lorentzen Says:

    Det lyder til, at du fik en hel del ud af arrangementet, og det er jo dejligt, selv syntes jeg, det var lidt af et cirkus, men jeg var der også kun som tilskuer. Jeg har skrevet en lille stemningsrapport på min blog, den giver nok et lidt andet billede, og sådan er vi jo så forskellige 😀

  2. harning Says:

    Tak for indlægget. 😀
    Og ih, hvor jeg kender det med at falde over og blive begejstret hængende ved stander jeg hverken havde tænkt mig besøge eller måske end vidst eksisterede.
    Og meeegetked af at jeg ikke kunne komme til dsfs. 😦

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.