Meningers mod – digte

Byrådssalen, Allerød Rådhus fra midten af 1970'erne under nedrivning.
Byrådssalen, Allerød Rådhus fra midten af 1970’erne under nedrivning.

For mange år siden deltog jeg kraftigt i lokalpolitik i Allerød. Havde min gang på Allerød Rådhus flere gange om ugen, tit til langt ud på natten, og mørket er god til stemninger. Der var mødelokalerne, Rådhussalen hvor der også tit var store offentlige møder og endda koncerter, udstillinger af kunst. Afstemningslokale selvfølgelig, hvor stemningen både var høj og lav alt efter resultatet. Og så var der den pampiga byrådssal med to halvmåner af borde og et bord på tværs til borgmester og et par af hans håndgange mænd. Som oftest kun lidt borgerdeltagelse, men mange gange store optog, der krævede formaninger og ringen med klokken. Byggeriet var elendigt, viste det sig, og indtrængende vand gav svamp og nu bliver det revet ned – efter disse få år. Så står man der og ser ind, hvor muren engang var i byrådssalen.  Hvor blev det liv af med alle dets meninger? Man opdagede, at argumenter som regel ikke havde megen kraft bag sig, husets tilstand i dag i sig selv et tegn. Der blev jo advaret mod den valgte bygherre, som selv stod for produktionen af de sten, der ikke kunne holde mod vejr og vind.

Så læser jeg i dagens Information et interview med Vincent F. Hendricks, professor i filosofi på RUC, som siger, at han ikke kan fordrage meninger. Han mener selvfølgelig meninger, som er frigjorte fra argumenter, som jeg forstår ham.

Det bringer nogle digte, jeg har lavet over det tema, i erindring. Et af dem har jeg i hvert fald brugt før, måske osse i Politiken som læserbrev, og måske har et andet været bragt i Information. Her kommer de i hvert fald.
Man kan osse downloade dem som en pdf-fil.

Mine meningers mod

Jeg frygter mine meningers mod
Det er et voldsomt mod
Det er et mod
Helt uden behov for kendsgerninger
Ikke anden kendsgerning
End det sus jeg føler ved at have det
Jeg besværger ungdommen
Drop dine meningers mod
Dine meningers mod
Er en gift, narko
På linje med det had
Som vil ødelægge hverdage
Skabe hverdag om til krig
Elsk den næste
Frygt dit mod uden mening

Per-Olof Johansson

avatar5

Mod meninger


Engang: Var der noget ved
at have sine meningers mod
Men hvor meningerne
tager udgangspunkt
i magthavernes mørklægninger,
i mediernes samvittighedsløse
underholdende forvrængninger
af først, størst, værst, grimmest, farligst,
mest uhyggeligt –
går den daglige øvelse ud på
at holde sig sine meninger fra livet.

Per-Olof Johansson (vist okt. 2001)

avatar5

Meningsfeltet


Jeg vil godt kritisere debatten.
Debatten er alt for snæver.
Verden og livet er større end debatten.
Meningsfeltet er alt for indskrænket.
Hvis debatten styrede verden,
ville den gå i stå:
Solen ikke skinne overhovedet,
bølgerne hverken gå højt eller lavt.
Debatten er en død sild.
Livet leves udenfor meningsfeltet.
Der er et liv uden meninger.

Per-Olof Johansson

avatar5

2 kommentarer to “Meningers mod – digte”

  1. Per-Olof Johansson Says:

    Nu kan en serie af billeder om Allerød Rådhus ses her http://picasaweb.google.com/PerOlofDK/AllerDRadhuspladsCa19752010#

  2. per-olof.dk læser digte op i Radio 24Syv | per-olof.dk skriver...2 Says:

    […] https://perolofdk.wordpress.com/2009/01/31/meningers-mod-digte/ […]

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.