Midtvejs mellem 2000 og 2014 –

nisse 

Uden at have nogen større viden, kan man godt have fornemmelsen af viden. jeg kan godt tro, at jeg ved en del om 1. verdenskrig, 2. verdenskrig, 20’erne, 30’erne – jeg har en slags oversigtfornemmelse. Men det slår mig, at det samme ikke gælder perioden 1900-1914, skønt der blev mine forældre født. Jeg går ind på Google og ser, at der er masser af viden at indhente. Ved nu at leve her mellem 2000 og 2014 er det jo tydeligt, at det er da ikke nogen kort periode, man bare lige kan springe over, som jeg har gjort det med 1900-1914. Jeg kan sikkert lære en hel del om den periode stadigvæk, men samme følelse for perioden som for de andre nævnte opnår jeg næppe, alderen stritter imod. Det er næppe kun min egen fejl, at den periodes historie blev skubbet til side.

I år er det 60 år siden Frederik Bramming opfandt kravlenissen, og tro mod min interesse for spånkurve, har jeg fundet en nisse, han har tegnet, som holder fast i netop sådan een.
Hvem ved i øvrigt hvor man finder den nisse afbildet, som hænger på kanten i sin hue?
http://www.tegneseriemuseet.dk/arkiv/bramming.htm

Tags: ,

5 kommentarer to “Midtvejs mellem 2000 og 2014 –”

  1. harning Says:

    Uha ja, den slags historiske huller har jeg mange af. Men det skyldes vist mest min manglende evne til at huske årstal i kronologisk rækkefølge – efter en halvtreds-hundrede år flyder det hele sammen for mig. Jeg elsker ellers historie og har en morfar der bare kan det hele, så det må være det med tallene.
    Andre i min generation og nedefter ved jeg har svært ved det meste udover stenalderen og anden verdenskrig – simpelthen fordi det er de eneste to perioder de har gennemgået i skoletiden, gang,på gang…Som om intet andet er sket..

  2. perolofdk Says:

    Vanskeligheden er så at skrive ‘med indbygget uvidenhed’. Vi lever som læsere i en illusion om, at andre har det der totale overblik, som vi selv så sørgeligt mangler! Det er jo sjældent en opsats startet med :’Det er måske sådan….’ Det er meget mere almindeligt at skrive: ‘ Lad os straks slå fast, at…’ Som læser forføres jeg og dømmer mig selv som idiot med alle de historiske huller!

  3. per-olof.dk Says:

    Lad os straks slå fast – der tog jeg fejl! Google finder 608 udsagn med ‘Det er måske sådan’ men kun 118 med ‘Lad os straks slå fast’!……………………

  4. harning Says:

    Det må være et udslag af den nye vægelsindede procesorienterede -på den ene side på den anden side- lærdom der gør at flere starter med. “det er måske sådan”..
    Selv ville jeg klart starte med at slå noget fast, bruger jeg “det er måske sådan” gør jeg det nok snarere i en sarkastisk undrende tone.

  5. per-olof.dk Says:

    – ja er man sikker, er den jo go’ nok! Men – quid demonstrandum est – jeg var jo for sikker – sjovt at et sådant udtryk er lagret og kommer, når anledningen er der.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.