Gå på Frilandsmuseet!

Mondrian? - Nej Frilandsmuseet!

Gå på Frilandsmuseet og bliv viis! Hver gang opdager man nye ting og nye vinkler. Men at fotografere Frilandsmuseet er svært. Der er næppe andre steder, der er så fotogene, men man fornemmer også, at dette er vist fotograferet før … eller jeg tog selv det billede sidste år. Når syrener og frugttræer blomstrer er det imidlertid svært at lade være med at tage et billede. Jeg syntes ikke, jeg fik et rigtig originalt indfald trods de mange muligheder. Jeg vælger dette Mondrian-agtige billede til bloggen – taget på Fjellerup herregården.

Jeg bilder mig ind, at der i gamle dage har været langt flere kurve af alskens art repræsentret end vi ser på Frilandsmuseet. Og når de engang er der, ser jeg for mig en bog som hedder: Kurve på Frilandsmuseet.

    

Flasker i flet på Frilandsmuseet

Her ser vi så nogle flasker beskyttet af flet – også en slags kurve.

I Brugsen på Frilandsmuseet opdager jeg det låg, der har været til dukkehusets køkkenvarer. Her ser man en dame med spånkurv.- Den må vi også have med. Den er næppe så gammel – sikkert fra o. 1960.

Låg til \

 ps. vi diskuterer om  dette låg er ældre, fra begyndelsen af 50’erne? Jeg synes at spånkurven er en ‘tegnerkurv’, dvs en kurv tegneren har tegnet uden model!  Og han har ikke en helt klart opfattelse af, hvordan en spånkurv ser ud. På et loppemarked så jeg en anden version, år ukendt:

Min egen Brugs

 

Tags: , ,

4 kommentarer to “Gå på Frilandsmuseet!”

  1. anita thomhave simonsen Says:

    Hej Per-Olof!

    Jeg er vild med bindingsværk og kan rigtig godt lide dit Mondrian-agtige fotografi…..

  2. perolofdk Says:

    Hej Anita – tak – hvis det ikke er Mondrian, så en eller anden russer 🙂
    Jeg har hele tiden på fornemmelsen, at der står noget. Til siden her lavede jeg en lille og en medium version så der i mappen lå tre ens billeder af forskellig størrelse – det tog Nero sig ikke af da der skulle brændes en DVD-dias-serie så det blev ret levende bindingsværk, der kom ud af det. Det sjove er, at hele gården er med bindingsværk men siden ud mod haven er hvidtet – “over stok og sten” – heraf udtrykket! – man ser på et maleri på væggen i stuen, at sådan har det vitterligt været engang -for at være fint sikkert. Og det er det jo også, enhver ting til sin tid og side!

  3. Arnar Says:

    Er der nogen der ved hvornår frilandsmuseet har åben? Er der også åben om vinteren?

  4. perolofdk Says:

    @Arnar – hm undrer mig du ikke har ramt Frilandsmuseets hjemmeside – der kan du få alle aktuelle oplysninger om åbningstider og arrangementer…..

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.