Som Storm P. siger – eller gjorde han?

Tilfældigt udvalg af Storm P. skraveringer

Tilfældigt udvalg af Storm P. skraveringer

Som Storm P. siger .. siger vi i en masse situationer…men der er til dato ingen, som har kunnet fortælle mig, hvor Storm P. har sagt: “Det er svært at spå – især om fremtiden”, ikke engang hans forlægger gennem mange år Carit Andersen, som jeg talte med om problemet. Lige nu har jeg det problem, at jeg ikke kan finde ud af, hvor Storm P. skulle have sagt: “Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld!”. Man kan på nettet se, at mange siger, at han har sagt det, men mine nedslag på konkrete sider har aldrig nogen kildehenvisning. Jeg startede ellers med alle de bøger, jeg har med bevingede ord og deslige (er det ikke et dejligt ord? :-)), men fik ingen svar. De kan jo heller ikke citere hele Storm P.!

Lea gjorde mig opmærksom på, at der er mange svar i Google  på spørgsmålet om udtrykket ‘det er svært at spå – især om fremtiden’. Om det så er det endelige svar – er måske lidt tvivlsomt?

Tags: , , ,

5 kommentarer to “Som Storm P. siger – eller gjorde han?”

  1. beldenak Says:

    Der er utrolig mange eksempler på, at kendte mennesker ikke har sagt det, de huskes for. (Eller i hvert fald præcis sådan, som det gengives.) F.eks. har Dalgas aldrig sagt “Hvad udad tabes, skal indad vindes.”

    Og alligevel passer f.eks. Storm P. citaterne – hvis de skulle vise sig at være forkerte – enormt godt på ham. Det er et ret interessant fænomen.

  2. perolofdk Says:

    – ja man kan sige, at vi har fanget ideen og arbejder videre på projektet. Men måske er der også noget snobberi med i spillet: Man skal helst have en anerkendt autoritet at støtte sig til.

  3. Ingeborg Says:

    Og det er nok fordi, det var Piet Hein, der sagde det med lommeulden

  4. perolofdk Says:

    “Og det er nok fordi, det var Piet Hein, der sagde det med lommeulden” – hvor hvornår? Og hvoraf fremgår, at Piet Hein ikke citerer – Storm P.? 🙂

  5. Skye Says:

    Som Ingeborg har skrevet for snart syv år siden, og som det fremgår af opslaget ‘Lommeuld’ i Den Danske Ordbog: Citater er af Piet Hein og stammer fra samlingen Prosa-Gruk, Borgen 1984.
    https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=lommeuld

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.