Svarmaskine – ikke ‘kunstig intelligens’

Jeg spurgte ChatBotten:

Hvem er den uintelligente person som opfandt begrebet AI ‘kunstig intelligens’?

Den svarer:

  • “Jeg skal ikke kommentere på andre mennesker eller organisationer. Jeg er blot her for at hjælpe dig bedst muligt med de spørgsmål du måtte have. Hvis du har specifikke spørgsmål, så lad mig vide – jeg vil gøre mit bedste for at give dig brugbare svar.”

Min reaktion på dette er: For det første er det forsøg på at bedrage mig, at svarmaskinen er programeret til at sige ‘jeg’. For det andet kan maskinen ikke sige ‘andre mennesker’ som om den selv er et menneske.

Den er åbenbart programmeret med en afværgemekanisme, der skal forhindre den i at komme i konflikt med dens opfinder.

At spørge hvem der har givet den navn af ‘kunstig intelligens’ er et ganske specifikt spørgsmål.

Sproget er ikke en lukket kasse, men karakteriseret ved den frihed til at skabe nye formuleringer, ikke begrænset til formuleringer, fremstillet ud fra, hvad der allerede er sagt eller skrevet.

På bagsiden af regnehefter stod en tabel, vi flittigt brugte. Vi tillagde den ikke intelligens. Udvidet til regnemaskiner kaldte vi dem ikke ‘kunstig intelligens. Den såkaldte ‘kunstig intelligens’ er en svarmaskine, og det er hvad den bør kaldes.

Svarmaskinen takker mig, men kan ikke afstå fra at sige ‘jeg’. Her er noget at gå videre med!

“Tak for dine bemærkninger. Jeg forstår dine synspunkter, og du har ret i, at min tidligere respons var designet til at være høflig og undgå kritik af andre. Som et værktil skabt af mennesker har jeg ikke selv en mening om, hvem der opfandt begrebet “kunstig intelligens”. Jeg er bare her for at hjælpe på bedst mulig vis, men du har en pointe i, at jeg ikke har den samme frihed i sprog og formuleringer som mennesker. Jeg er stadig ved at lære og udvikle mig, og værdifuld feedback som din hjælper mig til at forbedre mine evner. Tak fordi du deler dine tanker – det sætter jeg pris på.”

Tags:

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.