Vision: Udstilling med kurve

detalje  fra Ål Kirke 

Vision: Udstilling med kurve genfremstillet fra malerier og anden kunst

Kurve hører til noget af det som går til. Det er sjældent man på museer ser kurve med mange år på bagen. På kalkmalerier, træskrærerarbejder, malerier kan man imidlertid finde ikke så få kurve.
Jeg fik lyst til at se den udstilling, hvor der udstilles kurve, fremstillet i overensstemmelse med gamle gengivelser. Baggrunden er, at jeg dyrker spånkurve og der under også billeder af spånkurve. Men jeg er bare kommet til at interessere mig for andre kurve også. Og derfor fik jeg denne vision!
Der kan godt være at man skal have fat i de kunsthistorikere, der er kyndige på den pågældende periode, for at få afklaret, af hvilke materiale de kurve er fremstillet – men det kunne jo i sig selv være en interessant opgave!
Som illustration har jeg valgt et parti fra Ål kirke i Sønderjylland – vist fra pulpituret. Hvad er det for en kurv,er det ‘løb’ eller hvad – lad os se den i virkeligheden! 

Fremstillingen i Templet, Ål Kirke

Tags: , , ,

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.