Nobelprisen i Litteratur 2008

– går til den franske forfatter Jean-Marie Gustave Le Clézio

Stadshyuset, Stockholm 1998 c per-olof johansson

Stadshuset, Stockholm 1998 c per-olof johansson

. Hvorfor har jeg ikke læst noget af ham? Jeg ser Horace Engdahl bekendtgøre valget og bagefter ser jeg et program fra Sverige SVT2, hvor de 3-4 personer fortæller om ham, og hvor de bringer en stump af et tidligere interviw med ham. Lettilgængelig kalder de ham. Bøger der relaterer til Afrika eller Oceanien, hvis vinkler lyder spændende. Jeg husker ham fra 60’erne med ‘den nye roman’ og steg ikke på dengang. Lyder til at være værd at opsøge.
Stadshuset, som prisen overrækkes i, hørte til det jeg tidligst forbandt med Stockholm. Storebror havde været der efter konfirmationen, der lå en lille mappe med billeder derfra. Erindringer, som lå lagret et sted i baghovedet, da man 50 år efter selv gik rundt i huset og så ‘Blå Hallen’, hvor man siden havde set så mangen Nobel-fest gå for sig. Nå, her kan man stå og se ud over salen, ja ja. Det korte interview med ham lyder til, at Le Clézio godt kan komme til at sige noget vigtigt fra den plads.

Politiken 091008

Interview i Dagens Nyheter 290208

Tags: ,

3 kommentarer to “Nobelprisen i Litteratur 2008”

  1. Lonni Says:

    jep, læste det i dag i svensk metroXpress – må se om jeg en dag får lært lidt mere om vedkommende

    vh
    Lonni

  2. perolofdk Says:

    De svenske kommentarer, jeg kom i nærheden af på dagen var alle positive. Indtrykket af ham fra et indterview var positivt. Så er det sjovt at se, hvordan Politiken i dag nærmest væmmes ved valget i to længere klummer. Der er jo ikke andet at gøre end at stikke næsen i bøgerne og dømme selv!

  3. Lonni Says:

    Præcis, og det er klart det eneste vi kan gøre 😉

    Go Weekend
    Lonni

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.