Fragmenteret historie

Dronning Alexandrine

Dronning Alexandrine malet til Frederiksborg Slot af G.F.Clement

Jeg ved en del om familiens historie. Og dog. Mine bedsteforældre kom fra Sverige til Wolgast i Pommern o. 1889 og flytter til Danmark 1900. Farfar dør 1942, det år jeg bliver født. Farmor dør 1946 hvor jeg er 4 ½ år. Jeg kan huske hende. Kun et brev til min mor er bevaret, Og det handler om hvilke blomster, der skal vandes mens hun besøger sin datter.
.
.
På Frederiksborg Slot hænger billeder af den kongelige familie, men Margrethes farmor mangler, hvorfor? Hun kom fra Mecklenburg, blev gift som 18-årig med prins Christian af Danmark 1898. 1912 bliver hun dronning. Pommern og Mecklenburg ligger tæt på hinanden, hvad mente min farmor om den dronning? Hun har meget troende, det ved jeg, om hun har royalist ved jeg ikke. Oplevede hun som indvandret til Danmark fra samme hjørne af Tyskland nogen form for skæbnefællesskab? Så lidt jeg ved om Alexandrine. Hendes nevø blev adjudant for Werner Best under Besættelsen? Hvordan blev det håndteret? En periode i min barndom havde jeg et portræt af hende hængende. Nu hænger hun ikke engang på Frederiksborg Slot.
.
.
Min bror Kurt, som døde 2015, var royalist som mange danskere, så mødet med dronningen på Femø, mens han var formand for beboerforeningen, var en stor dag i hans liv. Hans samtale med dronningen havde blandt andet drejet sig om deres familiære forbindelser til Sverige. Dronningen tog en serviet og tegnede en spånkurv, sådan som hun huskede dem fra somrene på Gråsten, for Kurt fortalte om det produkt, som havde bragt vore bedsteforældre til Danmark. Vi, også jeg så lidt royalist jeg er, bebrejdede ham, at han ikke havde sikret sig servietten!
.
.
I modsætningen til dronningen, hvor hver eneste ny generation har bragt en ny nation ind i familien, så er alt, vi ved om vor familie, at den har rødder i Blekinge,Småland og Göinge indenfor en radius af højst 100 km. flere hundrede år tilbage. Når den svenske del af familien kom på besøg, var Frederiksborg Slot et af de steder, de skulle se. Så så de det billede af Alexandrine, og min farmor tænkte måske ved det billede på sin tid i Tyskland, og jeg tænker ved synet af det billede af Margrethes farmor på familiens tid i Tyskland, som jeg ved så lidt om.
.
.
[startet som note på facebook]

Tags: , , , , , ,

En kommentar to “Fragmenteret historie”

  1. perolofdk Says:

    ..det lader til at jeg bare har overset, at billedet stadig hænger på Frederiksborg Slot..

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.