Annoncen for ‘Røde Erik på langfart’

Røde Erik på Langfart - nu i vinduet i Allerød Boghandel!

annonce 1

Jeg har lyst til at fortælle denne historie. Måske kan jeg lære noget af at fortælle den, og nogen kan måske lære af at høre den.

Jeg har udgivet den lille uskyldige bog ‘Røde Erik på langfart’ med mine småstykker fra Politikens hedengangne rubrik ‘Dag til Dag’, ikke at forveksle med den nutidige ‘Dag til Dag’. Forskellen på den nye og den gamle er, at i den gamle indgik de små historier som et element blandt flere, og de var skrevet con amore af læsere.

Enhver, der udgiver en bog, ønsker naturligvis bogen afsat. Man kan have en forestilling om, at omtale vil gøre publikum opmærksom på bogens eksistens. Derfor sender man bogen rundt til forskellige, der i blandt aviserne.  Da nu teksterne var fra Politiken, var Politiken måske et særlig oplagt sted at forvente en eller anden opmærksomhed. Det havde jeg nu ikke mange forventninger om, i og med at avisen på ret brutal vis havde nedlagt den rubrik, hvori historierne var trykt. De var så at sige på forhånd dømt, som ikke værd at omtale.

Enfin, Politiken fik dog tilsendt et eksemplar, som også opnåede at blive nævnt i rubrikken for udkomne bøger. Her nævnes mange bøger som aldrig siden omtales, så det var så det. Mange bøger af langt hårdere kaliber end min lille bog får ingen anmeldelse.

Jeg er så heldig at have fået en god lektørudtalelse til bibliotekerne. Jeg blev dog lidt utilfreds med, at læserne af avisen, som i stort tal havde protesteret mod rubrikkens nedlæggelse, ikke skulle have mulighed for at høre om eksistensen af min lille bog, så jeg tænkte, jeg ville ofre en annonce i Politikens bogtillæg BØGER. Jeg specificerede nøje, at det var der, jeg ønskede annoncen placeret, hørte på prisen og slog til. En gennembladning den udvalgte dag afslørede dog ingen annonce – jo alligevel: I en hel anden sektion, under rubrikbetegnelsen ‘Brugte bøger’ fandt jeg annoncen!  Sort humor ligger mig ikke fjernt, men det var jo lige stift nok at skulle betale for den, og det skulle jeg da heller ikke og fik en undskyldning – og en forklaring. Der optages ikke enspaltede rubrikannoncer i BØGER! Og der fandtes kun den der rubriktitel ‘Ubrugte bøger’ til den slags. Med annonceafdelingen aftalte jeg at prøve igen – og det samme skete, samme undskyldning og forklaringen formentlig den samme. Nu var jeg ved at opgive ævred, men min gode ven Ole Bundgaard fik mig på andre tanker. Den annonce, det åbenbart efter systemet var mulig at få i BØGER, ville koste det samme, som de to malplacerede annoncer ville have kostet, hvis jeg skulle have betalt dem, så hvorfor ikke bruge pengene på det – så havde jeg jo fået tre annoncer i for en enkelt annonces pris. Ok, ok, som sagt så gjort og annoncen kom i. Og den kom i en rigtig god udgave af tillægget BØGER, nemlig den som var optakt til BogForum 2007, og som Politiken trykker i overtal for at uddele gratis på messen. Altså ’happy end’ kunne man sige.

Nu er det tid til at tænke på små julegaver og mandelgaver, og som sådan tror jeg den vil gå an, men jeg har ikke råd til flere annoncer. Mon nogen husker en lille smal annonce i Politiken BØGER?

 

per-olof.dk

annonce2

 

 

4 kommentarer to “Annoncen for ‘Røde Erik på langfart’”

  1. jensdrejer Says:

    Held og lykke med bogen.

    Efter nytår vil jeg selv udgive min første bog på Underskoven. Derfor synes jeg det kunne være spændende, hvis du havde lyst til at skrive lidt om dine erfaringer med det forlag…evt bare som en kommentar til dette indlæg?

    Mvh Jens.

  2. perolofdk Says:

    mange tak – jeg synes ikke der er meget at fortælle – andet end at det hele forløber som planlagt. man skal være indstillet på at være den udførende, selv træffe alle valg – hvilket ikke er det samme som, at man ikke kan få gode råd.

  3. jensdrejer Says:

    I denne sammenhæng kan man vel mene, at det er positivt der ikke er mere at fortælle – du har i hvert fald ikke oplevet nogen problemer, og det er jeg meget glad for at høre. Tak for hjælpen!

  4. perolofdk Says:

    – og jeg har faktisk tre udgivelser på Underskoven, Ordsamling, Røde Erik på langfart og nu Octavian. Det er meget tilfredsstillende at være med hele vejen i processen – men det kan jo også være irriterende, at de fejl, der måtte være – er ens egne!

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.