En tur til slottet…..

 

Frederiksborg Slot set fra Slotshaven

Frederiksborg Slot set fra Slotshaven

Torsdag 7. august 2008 gav Gerald Martindale ­ stadsklokkenist i Toronto, Canada et verdensnavn indenfor klokkespil, ½ times koncert fra Frederiksborg Slots klokkespil. En meget usædvanlig oplevelse. Af direkte fremmødt publikum var der i indre og ydre slotsgård måske i alt 10-15 mennesker efter hvad man kunne skønne. En enkelt riggede en båndoptager til, så koncerten må antages at være bevaret. Jeg forsøgte at tage et par numre på min mobil, først i indre slotsgård og så i ydre. Ikke ganske vellykket noget af det, og desværre ikke da han spillede ‘It’s a long way/ to Tipperary! 

Fordi Frederiksborg Amts Avis havde annonceret koncerten forkert, var der en time at vente i: Så kan man nå at stå ved en bådebro under pilens skygge og indse, at en tur rundt om søen i den lille færge kan man ikke nå. Der i mod kan man nå at købe 4 bøger til elleve kroner i Røde Kors butikken. Jeg har brug for at skaffe mig af med mange hundrede bøger, ikke for at købe nye. Dog falder jeg for: En bog om Orienteksressen. En bog om de firetemperamenter ud fra Rudolf Steiner. En roman af Hans Jørgen Lembourn: De afmægtige. Karl Bjarnhof: Jorim er mit navn. Måske læser jeg dem ikke. Prioriteringerne er jo mange. Men jeg har fået meget ud af dem allerede ved at bladre i dem, se på dem. De vækker diverse erindringer . Omslaget på Bjarnhofs bog er af Ib Spang Olsen. Orientekspressens rute. Hvad kan nogen i vor tid finde på at sige af positivt om de fire temperamenter, som er et hjørne af den forlængst forkastede humoralpatologi. ja og en hel del mere, for kun 11 kr. Hvilken skam for medieverden at den mener at burde ligge på maven for en Paris Hilton, mens kulturskatte kastes i grams for spotpris!

Besøg på klokkespillet i Toronto

Forhistorien til klokkespillet, nu restaureret.

Denne hilsen i dag til mine Facebookvenner må også med her:…maybe Facebook is a metaphor for fakebook – cause it is no book at all – you can’t even print it!

Tags: , ,

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.