Keynes – og Stiglitz i Politiken og Guardian

Hallo! Er der nogen hjemme?
Hallo! Er der nogen hjemme?

Hvordan får jeg min artikel om Keynes og Myrdal til at fremtræde lidt tydeligere på Nettet? Det må jo være ved at deltage i den debat, som føres og dermed relatere til min artikel. Det prøvede jeg så i dag på grund af en artikel i Politiken af økonomen og nobelpristageren Joseph Stiglitz. Det gav mig anledning til følgende kommentar til Læsernes redaktør:
At skrive i en blog er jo i høj grad at arbejde i bloguniverset, der skal gå links til kilder – det er en måde at føre samtalen på. Politiken har haft og har måske endnu tilknyttet den udmærkede tjeneste ‘Twingly’ til sine sider, selvom jeg sommetider ikke kan finde den. Måske er man bange for, at et link skal trække folk væk fra Politikens sider? I så fald har man ikke forstået mekanikken, for den blog, Twingly linker til, linker jo selv til Politiken, hvilket sender læsere til Politiken. Men i princippet er det ikke kun i bloggene, debatten føres, men netop ved hjælp af programmer som Twingly, at debat kan føres om alle artikler, som bringes på nettet. Så besværes debatten af, at Politikens sider på Nettet er noget flimrende, så det kan være svært at finde artiklerne. I dag leder jeg efter Joseph Stieglitzs artikel om den kommende økonomiske tankegangs relation til Keynes, for at give læserne mulighed for at supplere hans overvejelser med en artikel om Keynes og Myrdal [her var så link til artiklen], jeg for kort tid siden satte på Nettet. For at dette skal ske, skal jeg kunne linke til artiklen i Politiken – men søgningen på ‘Joseph Stieglitz’ bringer ikke artiklen for dagen. Nu kan man selvfølgelig godt forstå, at ikke hele papiravisen bringes på Nettet, men netop debatartikler af den type bør høre til det, der medtages! Så meget mere som artiklen allerede kan findes på Nettet hos Guardian. [her var så link til Guardian!]

Den afventede så moderering – og hvornår sker den? Så prøvede jeg track back, som jeg ikke før har anvendt. Derved ryger et link ind på Politikens blog, så kan læserne straks se linket til min kommentar, som jeg nemlig også har placeret hos mig selv, ved mit indlæg om den pågældende artikel af mig om Keynes og Myrdal.
Næste problem er, at få dette supplerende indlæg til at stå tydeligt her på egen blog. Det gør jeg så ved at lave dette indlæg og her linke bagud hos mig selv. Lidt kringlet måske – men det virker.

Tags: , , , , ,

5 kommentarer to “Keynes – og Stiglitz i Politiken og Guardian”

  1. harning Says:

    Hjemme er jeg, hjælpe kan jeg desværre ikke. 😦
    Derimod kan jeg fortælle, at jeg er holdt op med at linke til Politiken – i dagens copy paste journalistik har de sjældent helt egne nyheder – hvorfor jeg vælger at linke til medier som bringer den samme nyhed men som også har pli nok til at linke tilbage.
    – Jeg kan nemlig slet ikke se nogen grund til hvorfor jeg skal sende læsere til Politiken, hvis de ikke vil sende læsere til mig.
    Dertil kommer at jeg ikke gerne sender mine egne læsere hen til en blindgyde, hvad Politiken jo er idag da de netop ikke linker til andre igangværende debatter om emnet.
    Så – indtil Politiken får styr på almindelig pli, høflighed, dybdelinks og informationsudbytte på nettet – så læser jeg andre medier.

  2. perolofdk Says:

    Du har da bare helt ret – men der er det ved det at ‘Politiken’ ikke bare er een størrelse – den er så meget forskelligt, og jeg vil godt ved aktiv handling bidrage til den interne debat, som jeg via introspektion er sikker på foregår!. Mht Nettet kan de ikke rigtig finde sine egne ben, det er rigtigt – . Hvis du følger dette link http://blog.politiken.dk/laesernesredaktoer/2008/12/20/om-journalister-kan-li-blogs-tja vil du nok se – tror jeg da – at det er lykkedes mig at placere et link via track-back-funktionen her på WordPress. Altså jeg skrev et indlæg i deres blog, som stadig står og venter på moderation, jeg kopierede og satte det hos mig selv, og mener derved at linkningen er lykkedes. Det virker jo lettere komisk at holde en artikel som den af Stiglitz tæt til kroppen, når man bare kan finde den på engelsk på Nettet – datere 5. december! Det kan selvfølgelig være noget med oversætters rettigheder, men det må de jo så bare betale.
    Apropos trackback burde jeg måske selv bruge det noget mere. Indenfor WordPress fungerer det jo endda blot ved at man har linket til dig med i sit indlæg – så det må afprøves ved lejlighed.

  3. harning Says:

    Ang den interne debat så har Politikens blogredaktør Kim Elmose denne blog som er ganske interessant læsning.
    Nogle andre som skriver om blogs, medier og netjournalistik er eJour, også det interessant læsning. 😀

  4. perolofdk Says:

    – tak for links – hos Kim får man jo netop dette glimt af den interne debat på Politiken om man nu skal gøre det ene eller det andet, f.eks. lade alle indlæg komme på og så slette efterfølgende, hvis der er noget, som ikke bør være der. Det er åbenbart heller ikke lykkedes for ham at blive hørt på det femte punkt i ‘Linkmanifestet’: “Femte lov: Vi er åbne for indkomne links til vores egne sites, fordi vi ønsker at være en integreret del af nettets økosystem.”
    Vi kan jo håbe på, at det sidste ord ikke er sagt i den sag!

  5. harning Says:

    En anden detalje og mulighed for at “belønne” kommentatorer er anvendelsen af dofollow (wordpress sætter automatisk nofollow)- en rimelig god gennemgang af diverse muligheder finder du hér.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.