Politiken med falsk reklame

 

Glimt af det høje...

Glimt af det høje...

Hvor var det nu – et par steder i København  – hvor jeg i øjenkrogen fanges af en plakat for Politiken. Jeg burde have været mere opmærksom. Fotograferet den. Jeg troede jeg kunne genfinde den på nettet, men det er ikke lykkedes. Men i hvert fald: Det er sikkert et forsøg på at få fat i unge læsere med en ’morsom’ kampagne. Der var bare ikke noget i ordene som mindede mig om den Politiken jeg kender – og heldigvis. For hvis Politiken skulle leve op til den kampagne, i højere grad end de gør, så ville jeg helt sikkert holde op med at læse den! Så jeg kan kun advare ikke-læsere af Politiken mod denne falske reklame: Sådan er Politiken ikke! På nettet lyder invitationen da også helt anderledes!

Som blog-skriver må jeg nødvendigvis læse Politikens artikel i dag om ’blogsfæren’. [I skrivende stund ikke på politiken.dk] Jeg tror ikke det kommer som en overraskelse for mig, at der er visse højredrejde bloggere, som scorer flest besøg. Der er sådan lidt ha-ha over analysen: At bloggerne ikke har formået at udkonkurrere aviserne. For det har nogen åbenbart sagt, at de ville. Man kan vel snarere sige, at de supplerer dem. Enhver blogger prøver formentlig at sætte sin egen dagsorden og prøver ikke at rette ind efter hvad andre mener en blog bør være. Så kan man bagefter sidde og grunde over fordelingen. Der er bare det ved det, at bloggerne i modsætning til aviserne ikke er afhængige af, hvor mange besøg de har, i og med det vel er de færreste som starter en blog op for at tjene penge på sagen? Med diverse annoncer kan det måske lykkes for nogen, men det er nok et fåtal. Det er derfor måske ikke så interessant at fokusere på ’mange besøg’ som på at variationerne i bloggene er langt større, end en avisartikel kan gabe over.

Før min tid som blogger, lavede jeg nu og da hjemmesider med ’trykt og utrykt’, hvor jeg anbragte indlæg til aviserne. Det materiale finder selvfølgelig nu plads på bloggen. Det vil sige, at det korte liv, som der levnes et læserbrev i avisen, på nettet forlænges betydeligt. Har jeg engang for længe siden gjort opmærksom på fejl i Gyldendals Leksikon, så kan det meget enkelt genfindes her. Så er det ikke afgørende, at den side opsøges af de tusinder, men at den kan findes af den, som er ude efter en sådan oplysning.
Jeg sender stadig læserbreve til aviserne – men siden Politiken ikke vil trykke mine indlæg, korresponderer jeg i stedet med dens journalister, eller jeg bruger programmet ’Twingly’ for at få et ord med i laget. Sjældent bruger jeg kommentarfeltet under en artikel på nettet. Twingly fungerer på den måde, at hvis jeg i mit indlæg linker til en artikel på Politiken (eller Dagens Nyheter!), så vil der under artiklen dukke et link op til min blog. Det er da fin service. Information har integreret overskrift.dk på samme måde. Det eneste jeg skal gøre, er at ’pinge’ min blog til de to tjenester. Der er ikke mange, der bruger denne mulighed, så hvis det kom an å mængden, så kunne den afskaffes! Jeg synes flere skulle bruge den.
Tjenesten overskrift.dk har den fordel, at den bringer en oversigt over alle de sider, som pinger til dem. Så hvis man vil se, hvad der skrives i bloggene, kan man se det der. Det er naturligvis en rodebutik – lidt som at bladre hurtigt igennem avisen for at finde det, der interesserer dig.

Måske er min blog en af dem, som avisen kalder ’snævre og nørdede’. Det er en typisk karakteristik, for det man ikke interesserer sig for. Det er som om mængde i sig selv er udtryk for kvalitet. Men når man tror det, så kan man altså finde på en reklamekampagne, man tror vil indfange ’de mange’ – men mon ikke det også betyder noget, om der er overensstemmelse mellem overskrift og indhold?

Tags: , , , , ,

6 kommentarer to “Politiken med falsk reklame”

  1. harning Says:

    Bloggenes funktion kontra avisernes og de “rigtige” journalisters funktion diskuteres også ganske livligt herover – og sådan har det været længe. Selv faldt jeg over (og grinte godt af) dette debattindlæg:

    http://www.helagotland.se/ledare/artikel.aspx?articleid=4180724

    Fra en svensk journalist der med sin bedreviden også lykkedes gøre Carl Bildt til ikke bare banebrydende indenfor bloggning men forklarede også at han havde en af de måske største blogs i verden!
    Ironien var til at tage og føle på, da jeg samme dag havde skrevet et BLOGindlæg om hvor meget arbejde det kræver at skrive hvis detaljer og fakta skal være i orden, da det ellers går ud over troværdigheden.

    Om at skrive

    Twingly bruger jeg også meget – og får da en hel del læsere derfra, jeg pinger også til overskrift.dk – men synes ikke de er nær så gode (nok mest fordi de aviser hvis artikler jeg evt. ville kommentere ikke bruger det – på nær Information – men det kræver abonnement)

    Og hvad var det egentlig der stod i den der reklame?

  2. perolofdk Says:

    – tak for et bidrag, hvis link jeg vil forfølge – ja jeg er da også sur over, at jeg kommenterer uden at citere! men da jeg ikke har teksten ved hånden må jeg holde mig til at referere til mit indtryk – og så vende tilbage med dokumentation, når jeg har været forbi en plakat med apparatet –

  3. harning Says:

    Det så iorden, jeg bliver jo bare så nysgerrig. 😀

  4. perolofdk Says:

    Gatisavisen “24 Timer” har svaret, for her er det, jeg så som plakat, gengivet som annonce, i hvert fald een af plakaterne. Og så er jeg i og for sig glad for, at jeg i mit indlæg holdt mig til mit INDTRYK af kampagnen. Teksten lyder: “2 måneders svulstige og liderlige tegninger for kun 6,63 kr. pr. dag.” Det er så illustreret med en Jørn Villumsen tegning med dame i netstrømper,minitrusser og udfoldede bryster. I arkivet finder jeg frem til, at teksten til tegningen den 16.11.07 har været “Fyrre, frisk og feminin ” — i en eller anden dagsaktuel anledning. En god tegning! hverken med liderlige eller svulstige hensigter. Hvad jeg opfanger i farten af kampagnen er, at Politiken vil bilde nogen ind, at det liderlige og svulstige på nogen måde dominerer avisen, lad det så kun være tegningerne. Well, der er et par tegneserier jeg decideret ikke læser, så det kan jo være dem, de mener, men at de skulle være bærende for avisen – det vil jeg fortsat påstå er falsk reklame!

    Interessante copyright-overvejelse: Hvis man viderebringer den reklame – så overtræder man vel en eller anden copyrightbestemmelse. På den anden side må de så være interesseret i af få spredt annoncen? NÅ men jeg VIL ikke sprede den…:-)

  5. harning Says:

    Tak for update – så jeg fik min nysgerrigehed stillet. 😀

    og ja, interessant. 😀

  6. perolofdk Says:

    – ja tegningen kan man så godt se,glemte jeg, nemlig ved at følge dette link:
    http://politiken.dk/tegninger/tegner/jv_tegner/article125269.ece?service=gallery&start=21 – men det var ikke den, som jeg ser som et problem –

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.