Kurve den hvide klat

WAKE UP CALL

Kulturministeriet interesserer sig ikke for kurve.

Nationalmuseet interesserer sig ikke for kurve.

Egnshistoriske museer interesserer sig ikke for kurve.

Kurve et den hvide klat på Danmarks kulturhistoriske landkort.

Selvfølgelig interesserer man sig for oldtidsfund af fiskeruser, som om det var hele Danmarks kurvehistorie.

Nationalmuseet har ikke en eneste akademisk uddannet medarbejder, som er ekspert i kurve. Ikke en eneste. Der findes masser af kurve på danske museer. Beskrevet af ukyndige så ethvert mønster i udviklingen fortaber sig i tågerne.

Nu har jeg skrevet igen og igen om dette, i aviser og på nettet og i direkte henvendelser til Kulturministeriet, diverse museer, og endda til Nationalmuseets chef Rane Willerslev. Willerslev henviste til en afdeling på Nationalmuseet, som jo kun kunne bekræfte, hvad jeg allerede vidste, at der ikke er en person, som har kurve som fagområde. Så sidder jeg og læser Rane Willerslevs bog ‘Tænk vildt’. Han fortæller om oplevelser som chef for Kulturhistorisk Museum i Norge. Museet skulle reorganiseres og meget offentlig debat var gået forud, og han beslutter sig for sammen med bestyrelsesformanden fysisk at opsøge nøglepersonerne for “det er sjældent på tv eller i avisspalterne, at folk træder et skridt tilbage fra en tidligere befæstet position.”

Aha! tænker jeg straks, hvis det er det, der skal til, så skal det ikke komme an på det. Jeg tør godt spørge pilekurvseksperten Steen Madsen om han vil følges med mig til kulturministeren eller Rane Willerslev for at lave et wakeup call. Straks taber jeg modet igen. Hvis Rane Willerslev med den erfaring i bagagen ikke har lagt stilen om og lytter til det skrevne ord, har jeg slet ikke lyst til at lytte til rådet.

Kurve er del af den danske kulturarv som er krøbet under radaren. Kurve hører naturligt under den kulturarv, som Museumsloven pålægger museerne at tage vare på:

“Lovens formål er gennem fagligt og økonomisk bæredygtige museers virksomhed og samarbejde at sikre kulturarv og naturarv i Danmark og udvikle betydningen af disse i samspil med verden omkring os.”

Interessant at formuleringen giver plads for UNESCOs målsætning om den immaterielle kulturarv at bevare den og føre den videre, også her er kurvene i Danmark i klemme, ja usynliggjorte.

Jeg synes det er pinligt,hvis det skrevne ord ikke kan få ændret negligeringen af kurve, fordi nøglepersonerne ikke offentligt kan indrømme, at her har nogen svigtet en vigtig kulturarv. Jeg har prøvet at råbe dem op uden resultat. Igen.

ps: Det er ikke undgået min opmærksomhed, at der er iværksat et par kurveprojekter med offentlig støtte. Fokus her er på kurve, som område.

Tags: , , ,

2 kommentarer to “Kurve den hvide klat”

  1. Mogens Fabritius Says:

    Jeg samler lidt på gammel sølv, og har søgt efter oprindelsen af hummergafler, ingen aner noget, og glider af på spørgsmålet… Marvskeer kendes næsten fra midelalderen og derfor ofte omtalt… Min ældste hummergafel er stemplet 1852 København… Der må jo nok være en historie, hven der kender den???

  2. Rane Willerslev | per-olof.dk skriver...2 Says:

    […] (Kurve den hvide klat – fortsat https://perolofdk.wordpress.com/2023/10/14/kurve-den-hvide-plet/ […]

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.